‘Wil je lekker vanaf je terrasje live een liquidatie zien? Ga dan naar Penoza’. Dat hoor ik dus ineens in m’n eigen auto in het reclameblok. Komt zomaar binnen zetten. Via Radio 1. Nou ja zeg. M’n man zat naast me, we waren op weg naar een afspraak. Ik had ‘m al eerder gehoord, terwijl ik in m’n eentje in de auto zat en had toen meteen weer eens een gratis facelift te pakken. Ja, zo werk dat bij mij, lees hier maar.
M’n man reageerde erop met: ‘Dat is wel een heel merkwaardige tekst’. Waarop ik me hardop afvroeg of zoiets niet verboden zou moeten worden, zoiets onsmakelijks, lelijks, naars. Gelukkig weet hij altijd een antwoord. Deze keer was het weer eens net zo origineel als anders: ‘Ach, slechte smaak kun je niet verbieden’.
Nou weet ik (bijzonder slechte tv-kijker) niet veel van ‘Penoza’. Waarschijnlijk de hele rest van Nederland weer wel. En misschien is het helemaal fantastisch. Maar de radioreclame zorgt er in elk geval niet voor dat ik er een keer naar op zoek ga. Waarschijnlijk zijn er meer mensen als ik, die het nog nooit gezien hebben, anders hoeven ze er weer geen reclame voor te maken, toch?
Vraag me wel af, wat voor soort mensen het dan is, dat nou juist door zo’n tekst getriggerd wordt om het een keer op te zoeken…