Eerlijk zeggen: rijd je weleens om voor een vette korting?
Zonde om te laten liggen, toch?
In Huize Smit noemen we een riante korting altijd ‘gratis geld’. Zonde om te laten liggen en daar haal ik mijn neus niet voor op. Ik ben heus niet de enige, zo blijkt uit dit geinige onderzoekje van Acties.nl. Maar liefst een op de zeven Nederlanders rijdt tenminste een half uur om voor goedkopere boodschappen. Want de prijzen in de ene super zijn hoger dan die in de andere en het loont echt de moeite om te vergelijken. Zo kijk ik iedere week op mijn reclamefolderapp naar de beste aanbiedingen voor koffie, kaas of mijn favoriete wasmiddel. Vooral voor dat laatste is het de moeite waard om een beetje rond te shoppen want man, man, man wat is dat duur geworden. Net als twee op de drie ondervraagden uit het onderzoek koop ik dat alleen als ik het ergens in de aanbieding zie staan.
Overigens rijdt in Friesland maar 6% van de consumenten een eindje verder voor goedkopere boodschappen. Maar in Limburg doet 20% van de inwoners de boodschappen een stukkie verderop voor korting. Niet zo gek als je weet dat veel producten net over de grens vaak veel goedkoper zijn.
Jongeren tot dertig jaar hebben zo hun eigen manier gevonden om extra korting te regelen. Zo verwisselt maar liefst veertien procent van hen weleens een kortingssticker of beschadigt met opzet een verpakking om bij de kassa maar zo weinig mogelijk te hoeven betalen. Een vijfde van hen zet het zelfs op een stelen door zogenaamd te vergeten om artikelen af te rekenen bij de zelfscankassa.
Nou ben ik dol op korting, maar dat gaat me toch echt te ver. En jij? Wat doe jij om een vette korting op je boodschappen te krijgen?
Het onderzoek van Acties.nl is onder 1.128 volwassen Nederlanders werd uitgevoerd door Panelwizard.