Een heel goede morgen voor jou
Heel soms, niet vaak, hoor ik weleens een klein klachtje van iemand. Vast niet van jou, maar wie weet erger je je er ook aan.
Het gaat dan om een advertentie of een commercieel artikel. Daar is niet iedereen even blij mee. Een baan terug was ik hoofdredacteur van Marie Claire, een glossy vrouwenmagazine zoals men dat noemt. Daar bepaalde het aantal advertenties aan het begin van je blad zo’n beetje je ranking. Hoe mooier hoe beter, maar zeker ook hoe meer hoe beter. Want blijkbaar wilden al die mooie merken bij jou horen en natuurlijk betaalden ze ervoor zodat wij geld hadden om weer nog mooiere producties te maken voor onze lezeressen.
Zo is dat bij Franska.nl ook een beetje. Ons model is als volgt: jij hoeft helemaal niets te betalen en krijgt elke dag verse content. We streven ernaar om je elke dag acht verse verhalen uit te serveren. Dat zijn 240 artikelen per maand. We schrijven onze stukken niet onder een brug maar in een echt kantoor, dat moet betaald. We hebben een hoofdredacteur (koekkoek), een chef (Adeline), een vormgever (Anouk), redacteuren (Irene Smit en Wieke Veenboer) en zeer gewaardeerde columnisten (Tineke van Huijstee, Wieke Biesheuvel en Brigitte Bormans), ons aller Johannes die zorgt dat de site draait en natuurlijk founding editor Franska zelf en o ja, daar is ook nog Madeleen die onze taal- en tikfoutjes eruit vist. Iedereen doet het met alle liefde maar je begrijpt, onze hypotheken moeten betaald en ik wens iedereen brood op het plankje en als het even kan met een beetje beleg.
Geld aan jou wil ik niet vragen. Content moet gratis zijn, goede content ook. Maar als er mooie merken zijn die ik sowieso graag onder de aandacht wil brengen omdat ik geloof in hun product of dienst die betalen voor een mooie plaats op Franska.nl dan is dat de beproefde manier om de site zichzelf te laten bedruipen. Rijk worden we er niet van, maar we hebben het leukste werk van de wereld en de meest betrokken lezers.
Ik hoop dat je weet dat we pas in zee gaan met een merk als we volledig achter het product staan. We willen je geen onzin op de mouw spelden. Dat werkt niet als je een langetermijnrelatie met elkaar aan wilt gaan.
Dus vandaar. Ik hoop dat je onze artikelen, ook de commerciële, met net zoveel liefde en aandacht leest als wij ze voor je geschreven hebben.
Ik wens je de mooiste donderdag denkbaar,
May