Een grafkist voor een prikkie
 

Inmiddels zet de ene na de andere uitvaartondernemer een budgetlabel op.

 

Aan rouw valt vet te verdienen want rouw maakt mensen nu eenmaal hartstikke kwetsbaar en daar maakt menig uitvaartondernemer gewiekst gebruik van. Dat moet anders kunnen, dacht autoverkoper Jan-Jaap Palma, die zich op een dag afvroeg hoeveel een grafkist nou eigenlijk kost en daar van de uitvaartbranche geen antwoord op kreeg. Heel veel kon het niet zijn, dacht hij – en een gat in de markt was gevonden: goedkopegrafkisten.nl, oftewel de eerste prijsvechter in grafkisten. 

 

Palma leverde een kist voor nog geen derde van wat de gevestigde uitvaartbedrijven ervoor vroegen en daar was duidelijk vraag naar. Niet gek dus dat klanten hem op een gegeven moment ook gingen vragen om meer dan alleen een kist te leveren. Kon hij het lichaam ook vervoeren bijvoorbeeld en een kleine plechtigheid verzorgen? Inmiddels is goedkopegrafkisten.nl omgedoopt tot Uitvaart24 dat goed is voor jaarlijks enkele duizenden lichamen van huis of ziekenhuis naar graf of urn.

 

Voor 1.250 euro levert Palma het pakket ‘essentie’. Wat wil zeggen geen rouwkaarten, geen plechtigheid en geen koffie en cake. De overledene wordt opgehaald en komt terug in een ‘as-bus’ of ‘strooikoker’ en that’s it. Extra opties zijn mogelijk – uiteraard! – en kosten extra, maar nog altijd veel minder dan bij de concurrent. Om je even een indruk te geven: een complete begrafenis met plechtigheid, privégraf en vijftig consumpties kost hier nog geen vijfduizend euro. Kom daar maar eens om; gemiddeld genomen ben je voor precies datzelfde pakket twee keer zoveel kwijt namelijk.  Palma noemt het voorbeeld van een klant die eerder zijn moeder verloor en een jaar later zijn vader. Waar de rekening voor moeder bij de concurrent 11.000 euro bedroeg, regelde Palma exact dezelfde uitvaart – ja, ook dezelfde bloemen! – voor 5.800 euro.

 

Bij Uitvaart24 staan alle tarieven overigens gewoon online. Volstrekt normaal als het op alledaags zakendoen aankomt, maar een uitzondering als het de dood betreft. Alleen al daarom wordt Palma door zijn collega’s in de branche met de nek aangekeken en wordt hem verweten dat zijn ‘budgetuitvaarten’ niet ‘respectvol’ en ‘uitvaartwaardig’ zouden zijn. Maar ondertussen zet de ene na de andere uitvaartondernemer ook een budgetlabel op.

 

En laten we wel wezen: waarom niet ook in tijden van rouw gewoon een beetje op de kleintjes blijven letten? Verzekeren had immers ook al niet al te veel nut meer – Yarden in de problemen weet je nog wel? – en schulden maken de rouw alleen maar rauwer.

 

Dus laat je niet kisten, zou ik zeggen.

 

Bron: Volkskrant

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans