Easypeasy besparen? Check je kassabon!
Zo eenvoudig kan het zijn en dat levert je tientallen euro’s per jaar op.
Ik ben er zo eentje die dol is op bonus-aanbiedingen, 1+1 gratis of kortingcodes. Want waarom zou je de volle mep betalen als het ook voor wat minder kan? Maar er is nog een manier om geld te besparen en die is zo eenvoudig, dat geloof je niet.
Dit is wat je doet: je legt al je boodschappen op de band bij de caissière, of bliept ze zelf bij de zelfscankassa. Vervolgens betaal je en dan pak je je bon. En nu komt het… Die bon loop je even na. Klopt de prijs van de artikelen? Is het bedrag op de bon hetzelfde als wat er op het kaartje bij het schap staat? Is de korting verrekend? Kreeg je er inderdaad eentje voor niks?
Misschien vind je me een kniert, maar de afgelopen jaren vis ik wekelijks een fout uit m’n kassabonnetjes en ik loop inderdaad nog terug als ik een euro te veel betaald heb. Dan zie ik die meiden bij de servicedesk wel met opgetrokken wenkbrauwen kijken hoor, zo van ‘daar is ze weer?!’ Ha, kan me niks schelen, ik vertik het om de verkeerde prijs te betalen.
En blijkbaar ben ik niet de enige. De Consumentenbond heeft de verschillende supermarkten al een tijdje op de korrel en ziet ook dat er nogal eens iets fout gaat met de kassabonnen. De consument rekent vaak een andere prijs af dan de prijs die bij artikelen in het schap staat en, dat zal geen verrassing zijn, vrijwel altijd in het nadeel van de consument. Jumbo en Plus letten er nu zelf ook beter op, maar bij Albert Heijn gaat het nog veel te vaak mis en daarom is de Consumentenbond van mening dat de klant nu maar eens gecompenseerd moet worden voor de geleden schade.
Daarover zegt de directeur van de Consumentenbond: ‘We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken. De supermarktketen zegt dat ze zelf onderzoek naar kassabonfouten lieten doen en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven. We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit onderzoek met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten.’
En dus sleept de Bond de blauwe super voor de rechter. Want al die kleine kassafoutjes bij al die verschillende klanten zorgen er naar schatting voor dat consumenten jaarlijks tientallen miljoenen euro’s te veel voor hun boodschappen betalen. Vorig jaar bleek zelfs van een op de zes gekochte aanbiedingen aan de kassa de prijs niet te kloppen en dat moet nu maar eens stoppen.
Dus wil je easypeasy geld besparen? Check dan je kassabon. Levert je gegarandeerd tientallen euro’s per jaar op. Gebeurt het jou ook weleens dat je te veel betaald hebt? En wat doe je dan? Laat je het gaan of vraag je je geld terug?
Bron: De Telegraaf