‘Door het prutswerk van de buurman is mijn huis nu zwaar beschadigd’
De buurman van Doris heeft een paar gouden handen en klust veel bij in de buurt. Maar als hij haar badkamer verbouwt gaat het verschrikkelijk mis.
‘Bij onze volleybalvereniging staat hij bekend als Fons met de gouden handen, iemand die eigenhandig zijn huis heeft verbouwd en altijd aan het klussen is. Soms staat hij wekenlang in zijn garage om in opdracht van iemand die hij kent een houten tuinsetje te maken, of plaatst hij via via ergens een keuken of een badkamer. Tegen een zacht prijsje laat hij zich inhuren en dat scheelt natuurlijk heel veel als je zijn tarief afzet tegen wat je betaalt aan een erkend bedrijf.
Toen we dit jaar onze badkamer wilden vernieuwen dachten we natuurlijk meteen aan Fons. Hij woont een paar huizen verderop en we kenden elkaar nog niet persoonlijk, maar op ons kwam hij over als een man met verstand van zaken. En omdat we op de club zijn naam ook al vaker hadden gehoord leek hij de ideale installateur voor deze verbouwing.
We spraken met Fons af dat we zelf de materialen zouden aanschaffen, zoals de tegels en de kranen, dan zou hij de oude badkamer eruit halen en aan de klus beginnen. Na drie weken was het klaar, alleen waren mijn man en ik niet echt tevreden. Sommige tegels zaten scheef of waren zelfs beschadigd en de kitranden waren niet netjes afgewerkt. Uiteindelijk heeft hij dat wel opgelost maar we waren eigenlijk behoorlijk teleurgesteld over het resultaat. Dit was helemaal niet het topwerk waar ze het op de club over hadden. We hebben hem wel betaald, maar met forse tegenzin.
Daarna begon de ellende pas, want toen ik wat spinrag van het plafond in de keuken wilde weghalen viel het me op: er zat een grote donkere vlek in de hoek die recht ander de badkamer zit. Blijkbaar hadden we lekkage, terwijl we net klaar waren met de verbouwing. Ik heb Fons direct gebeld en hij zou die avond meteen komen, maar toen we op hem zaten te wachten appte hij met een of ander smoesje dat er iets tussen was gekomen en dat hij nog wel zou bellen. Toen voelde ik eigenlijk al nattigheid.
De volgende ochtend hadden we kortsluiting in de keuken met bijna een brand tot gevolg. Mijn man ging meteen naar het huis van Fons maar er werd niet opengedaan. Ondanks onze appjes en telefoontjes reageerde Fons niet. We haalden er met spoed en tegen een hartstikke duur tarief een echte loodgieter bij, om te kijken wat het probleem nu precies was, maar die kon het niet vinden, tenzij hij de boel open mocht maken. De schade die dat veroorzaakte moesten we wel zelf betalen, daar was hij niet verantwoordelijk voor. Na een uur zoeken, waarbij het plafond in de keuken open moest en de tegels uit de badkamervloer gesloopt werden, zag hij dat de leidingen door Fons niet goed waren aangesloten. Een enorme extra kostenpost.
Natuurlijk hebben we Fons geconfronteerd met de schade in ons huis die door zijn kluswerk is veroorzaakt, maar tot onze grote frustratie duikt hij weg. Hij zegt doodleuk dat wij geen poot hebben om op te staan omdat we niet kunnen aantonen dat hij dit werk bij ons heeft gedaan. Er is geen factuur en we hebben dus geen bewijs. Wij moeten dus zelf opdraaien voor de enorme extra kosten die we hebben als gevolg van zijn onprofessionele prutswerk.
Natuurlijk hadden we beter moeten weten en een erkend bedrijf in moeten huren. Mijn man en ik hebben spijt als haren op ons hoofd dat we met deze prutser in zee zijn gegaan, en eigenlijk kunnen we niemand anders de schuld geven dan onszelf. We dachten voordelig uit te zijn door het werk zwart uit te laten voeren. Maar nu is het zijn woord tegen het onze en dat is wel een erg dure les.’