Dit zijn de stomste en de leukste kerstcommercials van het jaar
Het zijn gouden tijden voor de supermarkten en dus verdienen ze bakken geld. Maar waarom maken ze dan zulke stomme kerstreclames?
Vanwege de pandemie aten we veel meer thuis en dus stegen de omzetten van de Appie, de Dirk en al die andere grootgrutters tot ongekende hoogte. Je zou denken dat de supermarktketens de beste reclamebureaus inhuren nu wij zoveel meer geld aan boodschappen uitgeven. Budget genoeg om er met de kerstcommercials iets leuks van te maken. Maar dat valt even tegen…
Het begon al met Aldi. Misschien lag het aan mij hoor, maar ik heb het filmpje drie keer moeten zien voordat ik ‘t snapte. Ik vind dit echt zo ver gezocht; blijkbaar kun je dikke vrienden worden met een boodschappenkarretje. Hoe kom je erbij?!
Voor Dirk van de Broek konden de reclamejongens niks beters verzinnen dan de eeuwige competitie tussen de rode (Dirk van de Broek) en de blauwe super. Nogal wiedes dat daar Albert Heijn mee wordt bedoeld. Niet echt de kerstgedachte van vrede op aarde, toch?
De Staatsloterij was de afgelopen jaren steeds mijn favoriet wat reclames betreft. Zij maakten werkelijk juweeltjes van commercials voor de feestdagen. Weet je nog die tranentrekker met dat hondje Freggel? Ik zat met tranen in mijn ogen toen ik hem voor het eerst zag. Maar wellicht was de inspiratie op want dit jaar moeten we het doen met twee eenzame koekoeksklokken die samen kerst gaan vieren. Zucht. De muziek onder het filmpje verdient wel een dikke 10 trouwens. Het is een samenwerking tussen de Britse Birdy en de Nederlandse band HAEVN. Het nummer ‘Open Hearts’ is wat mij betreft het mooist kerstnummer van het jaar. Dus kijk niet, maar luister vooral…
Gelukkig weten ze bij Kruidvat wel hoe het hoort. Lies, de single moeder die in haar eentje in alle chaos en drukte alle (kerst)ballen in de lucht moet houden laat zien hoe je met minder geld toch een leuke kerst kunt vieren. Zelfs haar superirritante ex mag een vorkje mee komen prikken en deze vader van haar kinderen is dus niet voor niks een ex, zo blijkt. Echt zo grappig weer. Ik heb een zwak voor deze Lies, ze is zo leuk en herkenbaar. En daar gaat het toch om bij een goede kerstcommercial?