Dit wist je niet over parfum

 

Handen omhoog voor wie vroeger Anaïs Anaïs op het wastafelplankje had staan?

 

 

 

Dan had je zeker een paar jaar later ook Lou Lou, van datzelfde Cacharel in dat lelijke blauwe flesje? Gatverdarrie wat een zoete zware troep was dat. Maar iedereen had het, dus ik ook. Sowieso vind ik alle geuren uit mijn jeugd nu ronduit vies. Charlie van mijn moeder, 4711 van mijn oma; alle twee goed voor een enkeltje hoofdpijn. Vooruit, nog zo’n faux pas die ik niet als enige maakte op parfumgebied. Angel van Thierry Mugler. De geur ‘die mannen gekzou maken.’ Gek van misselijkheid, denk ik nu. Wat vreemd toch, dat er in parfums blijkbaar ook een soort mode is, een mode waarvan ik hoop dat ‘ie nooit meer terugkomt.

 

Onlangs ging ik naar een lezing van een ‘neus’, een ontwerper van exclusieve geuren waaronder het merk Miglot. Deze Belg Kristof Lefebre was eigenlijk farmaceut, met een apotheek naast een psychiatrisch ziekenhuis. Als patiënten hun medicatie kwamen ophalen, zag hij bij deze bedrukte mensen soms een glimlach doorbreken als ze aan een flesje parfum op de counter roken. Gefascineerd door de invloed van geuren op het gemoed, besloot hij zich om te laten scholen tot parfumeur en verdiepte hij zich in de invloed van geur op ons humeur en gedrag.

 

Ik leerde zulke fascinerende dingen van deze man.

 

Wist je dat sommige dingen expres minder lekker ruiken? Shampoos worden bijvoorbeeld allemaal sterk geparfumeerd om het idee van een verschil tussen shampoo voor gespleten punten of krullend haar te versterken. Maar een luizenshampoo of antiroosshampoo zal niet zo snel naar aardbeien of patchoeli ruiken. Een medicinale geur past bij het product. Ruimtes die naar Dettol of desinfecteer ruiken worden geassocieerd met uiterst schoon en steriel, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn; ook een schoonmaakmiddel dat zo geparfumeerd is kan deze anti-bacteriele indruk wekken. Op die manier wordt het brein vaak expres misleid door geur.

 

Je kunt ook blind zijn voor bepaalde geuren, niet iedereen ruikt dezelfde dingen. Sommige geuren worden maar zelden waargenomen, ook door neuzen die getraind zijn. Musk is bijvoorbeeld zo’n geur die niet iedereen oppikt maar wel onbewust als heel prettig wordt ervaren.

 

Dat je neus al na het testen van drie geuren ‘vol’ zou zitten, dat is volgens Lefebre trouwens onzin. Laat je dus nooit afschepen met dit kletspraatje van een luie of slecht voorgelichte verkoper. Want wat denk je dat een ontwerper van parfums doet, zo’n hele dag in een laboratorium? Als zijn of haar neus al na drie geuren verzadigd zou raken, zouden die werkdagen wel erg kort en inefficiënt worden. Ook jouw neus kan zoveel geuren testen als al jij wil. Wel is het slim om je neus af en toe even te ‘resetten’ door aan je trui, of in een papieren zakdoekje te snuiven voor je verder gaat met snuffelen.

 

Wil je niet ruiken naar de gemiddelde parfumcounter op een vliegveld (zoet en overdreven bloemig)? De zogenaamde nicheparfums zijn vaak uniseks en wat subtieler van samenstelling. Deze exclusievere geuren zijn vaak ook wat duurder, omdat er gebruik gemaakt wordt van de beste, niet altijd even makkelijk te verkrijgen grondstoffen. Jevindt dit soort parfums niet bij de grote ketens maar bijvoorbeeld bij skins.nl, babbassu.nl of de Bijenkorf.

 

Helaas pas volgend jaar verkrijgbaar in Nederland zijn de geuren van het merk Miglot. Maar als je naar Gent gaat (sowieso de leukste stad van Vlaanderen), breng dan een bezoek aan Miglot Fragance Lab voor een reis naar jouw persoonlijke geur. Dankzij de benadering van Kristof Lefebre en zijn team, vind je hier een parfum dat past bij je karakter of persoonlijkheid. Ze nemen de tijd voor je en je kunt dus net zo veel flesjes testen als je wil. En als je dan eindelijk jouw perfecte geur gevonden hebt, weet ik zeker dat je kinderen en kleinkinderen niet zoals ik vol afkeer aan jouw parfum zullen terugdenken.

 

 

 

 

Door: Esther Goedegebuure