Dit moet je weten over compensatie van kosten door de grote treinstoring

 

Had jij ook pech en kon je niet naar huis door de grote treinstoring van afgelopen zondag? Dan wil je dit weten over de compensatie van gemaakte kosten.

 

 

 

Afgelopen zondagavond vloog ik terug naar Schiphol na een heerlijk weekendje weg. Het toestel zat ramvol en opeens begon het te gonzen. Ik hoorde iets over NS en treinen die sinds de middag al stilstonden. Even later wist iemand te vertellen dat de treinen de rest van de dag helemaal niet meer zouden rijden. Maar hoe kom je dan thuis van Schiphol? Opeens begon iedereen te bellen. Naar familie, vrienden of de buren en hoorde ik overal om me heen de vraag: ’Zou je me misschien willen komen halen?’

 

Het zal je toch gebeuren, gestrand omdat de trein door een megastoring niet meer rijdt en dat er geen vervangend vervoer geregeld wordt. Daar sta je dan na een dagje uit en hoe kom je dan weer thuis? Of je zal maar kaartjes hebben voor een concert of je moet een vliegtuig halen. Er waren ook mensen op weg naar hun werk en die hadden soms extra pech omdat ze niet betaald krijgen als ze niet op komen dagen. Ook al was dat buiten hun schuld. Hoe zit dat dan?

 

Hoewel Marjan Rintel, de baas van de NS, al aangaf ruimhartig te compenseren, ben ik bang dat er een heleboel mensen toch het schip in zullen gaan. Want vervoersbedrijven zijn volgens de Nederlandse wet niet verantwoordelijk voor de kosten die ná de vertraging zijn ontstaan zoals die van je gemiste concert of vliegtuig, of de benzine van de auto van de buurman die zo aardig was om jou op te halen.

 

Maar volgens Reizigersvereniging Rover kunnen gedupeerde reizigers wel degelijk een beroep doen op een Europese verordening die de rechten van de reizigers met het ov beschermt. Dus wie afgelopen zondag al aan zijn reis begonnen was heeft recht op compensatie van gemaakte extra kosten zoals die van een maaltijd of een hotelovernachting. Voor de kosten van een gemist concert, vlucht of andere zaken kun je contact opnemen met de klantenservice van de NS. Kom je er met hen niet uit of wordt je klacht afgewezen, meld je dan bij Rover zodat zij eventueel voor je kunnen bemiddelen.

 

Bron: NRC.nl

 

 

 

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit