De stewardess is geen serveerster in de lucht
Steeds vaker misdragen passagiers zich aan boord zich zo erg dat er door het cabinepersoneel moet worden ingegrepen.
Een dronken passagier aan boord van een vlucht van Houston naar Amsterdam was zo vervelend dat de captain besloot om het toestel in Chicago aan de grond te zetten om de man door de politie van boord te laten halen. Meneer was boos omdat de maaltijd van zijn keuze niet meer beschikbaar was.
Het gebeurt steeds vaker dat passagiers aan boord zich zo misgedragen dat er door het cabinepersoneel moet worden ingegrepen. In het ergste geval moet de captain besluiten om het vliegtuig aan de grond te zetten zodat deze passagier uit het toestel kan worden gezet, met alle gevolgen voor de medepassagiers van dien. Denk aan vertraging of het missen van je volgende vlucht.
Volgens de IATA (de brancheorganisatie International Air Transport Association) is het aantal gemelde incidenten het afgelopen jaar weer gestegen. Het gaat dan om fikse ruzies, schelden of fysiek geweld. Maar ook het ordinaire ‘knijp de stewardess in de billen’ komt voor. Want er zijn toch altijd nog passagiers die de stewards en stewardessen aanzien voor personeel waar je heel onbeschoft tegen mag doen.
Ik heb ooit een blauwe maandag voor Martinair gewerkt en tijdens de opleiding werd er toen al veel aandacht besteed aan hoe je om moet gaan met vervelende passagiers. Meestal hebben ze teveel gedronken of ze hebben last van vliegangst en dan zij ze ook niet op hun gezelligst. Ik werd destijds ook regelmatig afgeblaft als een passagier nog niet aan de beurt was voor haar ontbijtje of dat ze woest was omdat we geen karnemelk aan boord hadden. Regelmatig zat er eentje met z’n vingers in de lucht te knippen om m’n aandacht te vangen en ik niet snel genoeg naar haar zin reageerde. Het overkwam mij ook dat er iemand in m’n billen kneep toen ik in het gangpad moest bukken om iets uit m’n trolley te halen. Vond ‘ie blijkbaar grappig…
Vergis je niet hoe hard het werken is om een volle Boeing met ruim 450 passagiers op tijd hun natje en droogje te geven. Dat doet het cabinepersoneel met plezier en een grote glimlach, maar het lachen vergaat ze echt als een passagier zich als een botte hork gedraagt. Die stewardess zit er in de eerste plaats voor jouw veiligheid en dat je dan ook nog een drankje krijgt (of kunt kopen) is mooi meegenomen.
Bron: ad.nl