Inmiddels werk ik al 8 jaar voor het tv-programma ‘All you need is Love’. Behalve dat het ontzettend leuk is om heel veel mensen blij te mogen maken, krijg ik ook heel vaak dezelfde vragen over mijn werk. Mensen die het programma kennen, willen allemaal dezelfde dingen weten. Dat ik dan ook nog eens met mijn ouders samenwerk, maakt het voor sommigen extra interessant! Dit zijn de meest gestelde vragen over mijn werk voor ‘All you need is Love’.
Hoe weten jullie altijd dat die mensen thuis zijn?
Dat is toch wel het best bewaarde geheim van de afgelopen 32 jaar. Laat ik het zo zeggen: daar hebben we onze trucjes voor. Ondanks dat sommige mensen denken dat het allemaal in scène is gezet, zullen we dit geheim nooit kunnen verklappen. Het zou toch zonde zijn om dat beetje magie te doorbreken? Aan de reactie aan de deur is wel te zien dat de mensen die wij verrassen het écht niet weten. Dat er altijd verrast gereageerd wordt is normaal, maar laatst werd er bij één adres zo hard gegild dat ik even dacht dat er iets afschuwelijk misging. Dat soort momenten leveren niet alleen hilarische beelden op, maar zo weet je ook zeker dat je de juiste personen blij gaat maken. Een soort oerkreet van verrassing en geluk!
Hoe is het om samen te werken met je vader?
Spoiler alert: we hebben het in onze vrije tijd ook wel eens over werk. Maar gelukkig heb ik ook nog vier zussen die hier af en toe een stokje voor steken. We houden zeker geen hele vergaderingen thuis, gelukkig, maar dat zou ook helemaal geen zin hebben. De dingen die je in de uitzending ziet zijn namelijk met een heel team bedacht en geregeld. De vergaderingen op kantoor zijn meestal een soort permanente brainstormsessie: elke keer worden er weer nieuwe dingen bedacht: wat ziet er mooi uit, wat is het meest verrassend? Maar het leukste aan samenwerken met mijn vader en moeder (want die werkt ook al vanaf het begin mee) is dat we samen dingen meemaken die niet iedereen met zijn ouders meemaakt. Ik heb mijn moeder het uitzicht vanaf de Westertoren laten zien en met mijn vader over de landingsbaan van Schiphol gerend. Dat zijn momenten die je nooit meer vergeet.
Hoe kan het dat jullie altijd visums kunnen regelen?
Om een visum te krijgen moet je behoorlijk wat informatie aanleveren. Zeker wanneer iemand uit een land komt waarvan de IND denkt dat het risico groot is dat mensen niet terug willen na hun verblijf in Nederland. Wanneer je zelf iemand naar Nederland wil halen moet je bewijs aanleveren dat je een vaste baan hebt, genoeg verdient om voor jullie beide in levensonderhoud te voorzien, en dat er redenen zijn voor de reiziger om weer terug te moeten naar zijn of haar land van herkomst. Doordat onze redactie al honderd jaar samenwerkt met de IND, weten ze daar inmiddels dat wij er alles aan doen om ons goed aan de regels te houden. Wij weten zo veel van de mensen die wij naar Nederland laten overkomen, ze kunnen ons vertrouwen. Dat maakt het net wat makkelijker. Máár: zelfs voor ons zijn er grenzen. Bepaalde landen zijn gewoon off-limits, dat zijn landen waarvan is besloten dat er te veel risico aan hangt.
Gaat er wel eens iets mis?
Het ligt eraan wat je ziet als ‘misgaan’. Zoals overal wel eens iets onverwachts gebeurt, is dat zelfs bij ‘All you need is Love’ het geval. Maar echt mis, gaat het nooit. Zodra er iets gebeurt wat we niet hadden voorzien passen we ons aan op de situatie. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat de verrassing wordt verpest doordat iemand z’n mond voorbij praat. Dat is nog niet gebeurd, dat zouden we wel gemerkt hebben als het wel zo was. De reactie van mensen die niet verrast zijn kan nooit zo mooi zijn als die van mensen die niet durven te geloven dat we echt voor de deur staan met de camera.
Hoeveel mensen werken er mee aan het programma?
Ons team bestaat uit een paar ‘groepjes’: redactie, productie, en eindredactie. Die laatste groep is overkoepelend; daar worden de knopen doorgehakt, en belangrijke keuzes gemaakt. Mijn ouders, Robert en Roos, doen samen de eindredactie met Linda. Linda maakt het programma inmiddels ook al meer dan twintig jaar dus die weet wat ze doet. De redactie bestaat uit drie redacteurs, en een redactie stagiair. Op de redactie komen de mooiste brieven binnen, en wordt de meeste research gedaan, maar ook bedenkt de redactie vaak op welke manier we mensen kunnen verrassen, en hebben zij contact met de IND. Zodra de redactie zeker weet dat iemand naar Nederland mag komen, wordt alle informatie doorgegeven aan productie. We zitten gelukkig met zijn allen op 1 kantoor, dus meestal wordt er gewoon over tafel geroepen: ‘De vlucht voor Piet mag geboekt worden!’ en dan gaat het productieteam ermee aan de slag. Zo kan je productie dus ook samenvatten: alles wat de redactie bedenkt, wordt mogelijk gemaakt door productie. Daarom is productie ook veel met budgetten bezig, want je kan niet oneindig veel mensen naar Nederland laten overvliegen, tickets kosten geld. Tickets van en naar Australië zijn meestal de duurste die er zijn.