De leraar van nu doet het anders
Steeds meer docenten balen van het saaie lesmateriaal en maken het daarom liever zelf.
Mijn middelbareschooltijd in de jaren tachtig: lappen tekst over fotosynthese waar ik geen bal van begreep. Ellendige wiskundige formules die ook bij economie terug bleken te komen. Ik zie nog de wanhopige blik in de ogen van mijn bijlesdocent, omdat ik het na tig keer uitleggen nog steeds niet begreep. Pas toen hij het via zijn eigen manier van werken, en dus niet volgens het schoolboek probeerde, snapte ik het wel. Lag dat nou de mij, de leerling, of aan het lesmateriaal?
Anno 2024 moeten leraren nog steeds werken met het gortdroge lesmateriaal waar veel leerlingen op stuklopen, ook kinderen die wel opletten als ze in de klas zitten. De Algemene Onderwijsbond (AOB) hoort van haar 83.000 leden dat het lesmateriaal gewoon niet goed genoeg is, het is te duur, onvolledig of ouderwets. Het lerarenplatform LessenUp kwam er via Het Grote Docentenonderzoek achter dat een groot deel van de leraren in het basis-, vervolg- en beroepsonderwijs ontevreden is over het beschikbare lesmateriaal en dat zelfs 60 procent van de ondervraagde docenten in het voortgezet onderwijs meer dan de helft van hun lesmateriaal dan maar zelf maakt, op het mbo zelfs 71 procent. Bovendien vindt 85 procent van de ondervraagde docenten in het voortgezet onderwijs het veel leuker om les te geven uit hun eigen werk dan met die suffe boeken uit het duurbetaalde lespakket. Pubers denken niet in tekst maar juist in plaatjes en dan kun je hun aandacht dus veel beter vasthouden als je iets uitlegt in een Powerpointpresentatie, via een quiz (superleuk!) en steeds vaker ook via Chat GPT. Dus geen wonder dat docenten steeds vaker zelf aan de slag gaan om lesmateriaal te maken. Had ik vroeger ook maar meer van zulke leraren, dan was ik vast beter in wiskunde en biologie geweest.
Gelukkig mogen scholen zelf hun eigen lesmethode kiezen en al is er maar één docent die er op zijn vakgebied wel wat interessants van weet te maken waardoor de leerlingen de stof goed begrijpen en hogere cijfers halen, dan is dat wat mij betreft al winst.
Bron: AD.nl