De kilo’s van Kate
Dat echte romige lichaam van haar mocht in Lee precies zoals het was in beeld gebracht worden.
Je kent hem vast, die foto van de vrouw in bad, met op de rand een portret van Adolf Hitler. Het is een foto van de fotograaf Lee Miller. Het iconische beeld was me bekend, maar de naam Lee Miller zei me weinig. Veel van haar foto’s zijn echter wereldberoemd en staan, net als waarschijnlijk bij jou, op mijn netvlies gebrand. Lee Miller was namelijk een van de eerste fotografen die de gruwelen vastlegde die na de bevrijding in de concentratiekampen werden aangetroffen. Over haar rol als oorlogsfotograaf tijdens de Tweede Wereldoorlog is een speelfilm gemaakt die nu in de bioscoop draait. Lee heet de film, en de hoofdrol wordt indrukwekkend goed vertolkt door Kate Winslet.
We zien Kate Winslet in Lee nogal regelmatig met ontbloot bovenlijf, een lichaam waarvan me opviel dat het lekker romig is. Omdat ik benieuwd was of de echte Lee ook zo voluptueus en sexy was, dook ik eens in Google. Daar vond ik allerlei wetenswaardigheden over deze bijzondere vrouw. Zo was ze bijvoorbeeld een vriendin van kunstenaars als Picasso. Als jong meisje was ze covermodel voor Vogue en poseerde ze dikwijls naakt voor de beroemde fotograaf Man Ray. Toen ze zelf de camera oppakte, maakte ze samen met hem ook regelmatig kunstwerken. Ik vond foto’s van haar uit de jaren twintig en dertig en zag dat ze inderdaad een beeldschone vrouw was. Niet graatmager, maar ook niet vol. Kate Winslet was gewoon zichzelf in deze film.
Op de set van Lee werd haar tijdens het draaien vaak aangeraden om zo te gaan zitten dat haar ‘belly rolls’ niet in beeld zouden komen. Kate Winslet reageerde gepikeerd en zei dat ze zich niet kon voorstellen dat een vrouw als Lee Miller destijds bezig was geweest met gewichtheffen en pilates, maar gewoon van kaas en wijn hield. Dat haar lichaam dus zacht geweest moest zijn. Bovendien las ik verder dat het Winslets missie is om de wereld te laten zien dat vrouwen een ‘echt’ lichaam kunnen hebben, een lichaam dat geleefd heeft en hier en daar een extra vetrol met zich meedraagt. Dat echte romige lichaam van haar mocht in Lee precies zoals het was in beeld gebracht worden.
English art and radio critic Frederick Laws (left) and American photographer Lee Miller (1907 – 1977)
De echte Lee Miller was ook een vrouw die graag de strijd aanging met conventies. Ze had hard moeten vechten om als correspondent aan het front toegelaten te worden. Dat vrouwen daar niet hoorden, vond ze onuitstaanbare onzin. Winslet speelt niet alleen de hoofdrol, maar produceerde ook de film. Ze zette zich in voor dit bijzondere verhaal omdat ze zich had gestoord aan het beeld van Miller, dat vooral gebaseerd was op haar succes als model en als liefje van beroemde kunstenaars. Die eenzijdige reputatie wilde ze corrigeren door het échte beeld te tonen: dat van een stoere, onverschrokken en getalenteerde vrouw, die veel meer was dan haar uiterlijk.
Het begon me te dagen dat Winslet een sterke zielsverwantschap met Miller moet hebben gevoeld, en dat het daarom volkomen terecht was dat ze de ruimte voor haar extra kilo’s opeiste. Ik denk dat Lee Miller, behalve trots, haar daarvoor ook dankbaar geweest zou zijn.