De 6 dingen die je kapper waarschijnlijk denkt, maar niet tegen je zegt
Talloze keren ben ik stomverbaasd bij de kapper vertrokken, omdat ik maar niet kon begrijpen waarom mijn haar er niet exact hetzelfde uitzag als op het plaatje dat ik vooraf liet zien.
Ook ben ik maar wat vaak woest geweest vanwege veel te kort geknipte haren. Ik had toch zó gevraagd om alleen de dode puntjes eraf te knippen? Maar ja, dat die dode punten ook gewoon vijf centimeter lang kunnen zijn, daar sta je dan niet bij stil natuurlijk. Die arme kappers, het is ook nooit goed. Hoe gek zullen ze wel niet worden van die zeurende klanten? Ik weet vrijwel zeker dat kappers de volgende dingen standaard denken, maar uit beleefdheid nooit tegen klanten zullen zeggen.
1. ‘Zit godverdomme eens stil en houd je hoofd recht.’
In plaats hiervan verzoekt de kapper je zo’n 357 keer heel vriendelijk of je je hoofd even wat rechter kan houden. De opdracht om langer dan drie seconden stil te zitten is blijkbaar toch een hele opgave als je in die stoel zit. Maar hoe vermoeiend is het om dit de hele dag door te moeten roepen?
2. ‘Je hebt echt niet meer verstand van haar dan ik.’
Nadat ik uit verveling honderden tutorials over haar heb bekeken, voel ik vaak meteen de behoefte om mijn handige tips met mijn kapper te delen. Ook wat betreft producten ben ik erg gevoelig voor advertenties en deel ik graag al mijn bevindingen over de producten die ik gebruik. Vaak gaat dit gepaard met een totaal ongevraagd advies. De kapper geeft altijd lief antwoord, maar ik weet dat ze eigenlijk denkt: het interesseert me geen moer wat je gebruikt en je hoeft me echt niet te vertellen wat ik met mijn haar moet doen.
3. ‘Zeg maar gewoon eerlijk dat je tussendoor naar een andere kapper bent geweest.’
Waarom liegen we hier zo vaak over? Althans, ik voel me altijd schuldig als ik tussendoor even switch van kapper en daarna weer bij m’n oude vertrouwde aan kom zetten. Soms wil ik gewoon wat nieuws proberen en dat kan natuurlijk prima. Toch heb ik altijd het gevoel dat ik mijn kapper verraad en daarom doe ik vaak alsof de laatste keer gewoon bij haar was. Alsof zij aan mijn zeer minimale uitgroei niet kan zien dat ik vorige maand nog geweest ben. Tsja, ze zegt er gelukkig nooit wat van.
4. ‘Donder op met die foto’s.’
Hoe vaak mijn kapper ook probeert om subtiel uit te leggen dat het nooit precies zo wordt als op de foto, toch kom ik elke keer weer met een uitgebreide Pinterest-map aanzetten. De grap is dat de selectie foto’s die ik laat zien vaak onderling niet eens op elkaar lijken en ik dus verwacht dat mijn kapper een soort mix van alle plaatjes toepast op mijn haar. Dus eigenlijk hoop ik op een kapsel waarvan ik zelf niet eens precies weet hoe het eruit moet zien, maar wat ik vaak wél weet is dat het eindresultaat niet is zoals op de foto’s. Maar goed, daar word je natuurlijk op voorhand al voor gewaarschuwd.
5. ‘Wees nou even realistisch.’
Dit denken kappers hoogstwaarschijnlijk bij alle mensen die verwachten in één keer van hoogblond naar brunette te transformeren of andersom. Nee nee, daar zijn toch echt meerdere bezoekjes voor nodig. Nog zoiets: vrouwen die met een foto aan komen zetten van een mooie volle krullende pony, maar zelf flinterdun haar hebben. Totaal verbaasd zijn waarschijnlijk als ze met een paar dunne sprieten over hun voorhoofd terug naar huis keren.
6. ‘Doe niet zo spastisch over die puntjes, het is hartstikke dood.’
Ik gok dat dit de meest voorkomende gedachte van kappers is. Die vervelende vrouwen (zoals ikzelf) die gedurende het hele kappersbezoek benadrukken dat ze echt alléén de puntjes eraf willen. De kapper voelt vanaf het eerste moment al aan dat je haar/hem volledig wantrouwt. ‘Doe maar een ieniemini beetje, hoor.’ Negen van de tien keer kan de kapper alleen nog iets van die dode rattenstaart maken door er toch wat meer dan vijf millimeter vanaf te knippen. Geloof me: de kapper heeft echt het beste met je voor.