Bonuskaart Premium: Albert Heijn laat klanten betalen voor korting
Onze lieve collega’s van FavorFlav hebben van eten hun vak gemaakt. Je moet bij deze lekkerbekken zijn voor de beste recepten, geinige weetjes en de laatste eettrends. Willen wij natuurlijk ook van op de hoogte zijn. Vandaag: Bonuskaart Premium: Albert Heijn laat klanten betalen voor korting.
Nieuw bij de blauwe supermarkt: Bonuskaart Premium. Voor twaalf euro per jaar krijgen Albert Heijn-klanten extra korting op biologische boodschappen en twee keer zoveel zegeltjes. Handig?
Die bonuskaart kan iedereen meenemen bij Albert Heijn, ook als je geen adresgegevens wilt achterlaten. Zonder kaartje geen korting, dus kom je vaak bij Appie, dan zul je die vast aan je sleutelbos hebben bungelen. Registreer je je kaart, dan kun je ook zegeltjes sparen met je kaart. Niet alleen de gratis zegels, waarmee je nu voor bestek kunt sparen, maar ook de koopzegels. Geen lange linten koopzegels mee naar huis dus, maar gewoon online en op je kaartje.
Betalen voor korting
Maar Appie gaat een stapje verder: vanaf 1 november kunnen klanten voor twaalf euro hun Bonuskaart laten opwaarderen tot Bonuskaart Premium. Dubbele bonus, want ze sparen dan twee keer zoveel zegeltjes voor dat bestek, extra koopzegels en meer AH Miles. Ook krijg je als premium-klant extra korting op biologische producten en korting op een abonnement, bijvoorbeeld bij Gall & Gall of Ziggo.
Loyaliteit
Albert Heijn is de eerste supermarkt die zo’n betaalde klantenkaart introduceert, in het buitenland zijn er meer winkels die dat doen. In Nederland kennen we dat principe eigenlijk alleen van Bol.com, waar je voor een vergoeding nooit meer verzendkosten hoeft te betalen, en bij Amazon – video kijken en geen verzendkosten meer, voor een klein bedrag. Is het handig? Volgens retail-experts is dit de beste uitvinding sinds gratis wifi, want klanten die betalen voor hun eigen loyaliteitsprogramma zullen niet snel uitwijken naar een andere supermarkt.
Korting korting
Bespaargoeroe Minke van Kuijen zoekt voor haar blog Gierige Gerda dit soort acties altijd tot op de bodem toe uit. Haar conclusie: die extra abonnementen zijn niet voor iedereen interessant, de dubbele zegeltjes voor spaaracties ook niet altijd, maar de korting op biologische producten en de dubbele koopzegels zijn een goeie deal. Zij heeft uitgerekend dat ze met haar bestedingspatroon per jaar 40 tot 140 euro kan besparen – dat zijn toch lekkere bedragen. ‘Ik was al van plan om het abonnement af te sluiten, maar nu ik dit weet, helemaal.’