Bel-me-niet of bel-me-wel?

 

Want dat Bel-me-niet Register werkt dus voor geen meter

 

 

‘Mag ik u vragen mij niet meer lastig te vallen?’

 

‘Maar weet u wel dat uw energiecontract binnenkort afloopt?’

 

‘Ik wil gewoon niet meer lastiggevallen worden met dit soort zaken. Zou u zo goed willen zijn om dat te respecteren?’

 

‘Ja maar, moet u nou eens heel goed luisteren. U weet niet eens wat ik u aan kan bieden en ik denk toch…’

 

‘Ik ga nu een einde maken aan dit gesprek, oké?’

 

‘Mag ik u dan nog even wijzen op het Bel-me-niet Register?’

 

‘Dank u hartelijk maar nee, dat werkt namelijk voor geen meter.’

 

Als je niet lastiggevallen wilt worden door telemarketeers – en wie wel dat nou wel? – kun je als particulier of ZZP-er je nummer registreren in het Bel-me-niet Register. Telemarketeers zijn sinds 1 oktober 2009 verplicht om hiermee te werken en bellen ze je toch, ondanks dat je nummer in het register staat, dan zijn ze strafbaar en lopen ze het risico op een boete die kan oplopen tot 900.000 euro.

 

En toch gaan de telefoontjes gewoon door. Vooral naar ZZP-ers.

 

Want vooral kleine zelfstandigen zijn een geliefd doelwit, omdat die zich niet kunnen beroepen op het consumentenrecht van twee weken bedenktijd. Een ‘ja’ is onherroepelijk!

 

En daar maken energieverkopers, verzekeraars en telecommaatschappijen uiteraard gretig gebruik van. Callcenters aanpakken is vervolgens een ingewikkelde zaak, omdat ze bellen met tussennummers die niet of nauwelijks te traceren zijn en zich voorstellen met een bedrijfsnaam die morgen alweer veranderd of opgeheven kan zijn, of die heel erg lijkt op een gerenommeerd bedrijf maar daar in werkelijkheid niets mee van doen heeft. (Energievergelijker.nl wordt verbasterd tot Onafhankelijke Energievergelijker.) Trap er tot slot ook niet in als de naam van de Consumentenbond wordt genoemd, want die wordt geregeld misbruikt in de verkoopriedels die worden opgehangen.

 

Het idee van het Bel-me-niet Register leek leuk, maar werkt dus voor geen meter, zo blijkt na tien jaar praktijk. En callcenters aanpakken blijkt een uiterst lastige zaak. Daarom wordt er momenteel gedebatteerd over een bel-me-wel-register. Als dat er komt mogen callcenters überhaupt niet meer bellen, behalve als je daar écht op zit te wachten en dat expliciet hebt aangegeven. Zou zomaar kunnen dat die callcenters dan heel snel zijn uitgebeld. Want laten we wel wezen…

 

Bron: FD

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans