A-merk of huismerk: komt het uit dezelfde fabriek
Onze lieve collega’s van FavorFlav hebben van eten hun vak gemaakt. Je moet bij deze lekkerbekken zijn voor de beste recepten, geinige weetjes en de laatste eettrends. Willen wij natuurlijk ook van op de hoogte zijn. Vandaag: A-merk of huismerk, that’s the question
A-merken worden steeds duurder, huismerken goedkoper, dat concludeerde de Consumentenbond. Wat is er waar van het verhaaltje dat die spullen gewoon uit dezelfde fabriek rollen, en dat de A-merken gewoon een glimmender etiketje hebben dan de goedkopere huismerkproducten? ‘De koekjes van de lopende band waren voor Verkade en voor het huismerk van Super de Boer.’
Je vraagt het je tóch af: die verpakkingen zijn even groot, de koffie smaakt ongeveer hetzelfde: komt deze huismerkboter gewoon van Melkunie, maar zit er een andere wikkel omheen? Zou best eens kunnen, als je even op internet rondspeurt. ‘Mijn zus werkte in een fabriek waar ze pakjes Blue Band inpakte. En een gedeelte kreeg een ander papiertje, van een goedkoop huismerk.’ Ha, gewoon dezelfde margarine dus. En dat beaamt iemand die een tijd bij Verkade heeft gewerkt. ‘Die maakte ook koekjes voor Albert Heijn en Super de Boer. En de chocolade werd ook voor meer winkels gemaakt.’
Ander recept, ander biertje
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de huismerkproducten dan hetzelfde zijn als de vertrouwde A-merken. Ander recept, andere ingrediënten? Allemaal mogelijk. Dat bleek ook uit een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde, die onderzoek deed naar pils. Het eigen merk bier van Albert Heijn kwam uit de fabriek van Bavaria, maar volgens de fabrikant is het toch een ander biertje.
Ontbijtkoek-oorlog
Soms zien producenten die huismerkproducten trouwens als oneerlijke concurrentie, vooral als de verpakking sprekend lijkt op die van een A-merk. Dat was aanleiding voor de beroemde ontbijtkoek-oorlog van 2005: Peijnenburg haalde zijn koek uit de schappen van de Appie, omdat de super de koek te goedkoop verkocht. AH sloeg terug door een huismerkkoek in het schap te leggen die spré-kend op de beroemde ontbijtkoek leek, en nog ietsje goedkoper was. Ook Unilever bond de strijd aan met Albert, omdat de huismerkproducten veel te veel leken op de koffiemelk en earl grey thee van de grote leverancier. Ja doei: zij voor veel geld reclame maken, en Albert Heijn profiteren, daar hadden ze geen zin in!