Hij durfde niks te vragen…
Een medewerker van een prachtige tuin in Tokyo is ontslagen omdat hij geen entreegeld vroeg aan buitenlandse toeristen.
Deze Japanse trekpleister liep in tweeënhalf jaar tijd miljoenen yens mis omdat die arme man niet tegen de buitenlandse bezoekers van de tuin durfde te zeggen dat ze een kaartje moesten kopen.
Het viel de baas van deze medewerker op dat hij zich een beetje gek gedroeg als hij een buitenlandse bezoeker een kaartje wilde geven. Wat bleek, een aantal jaar eerder was de arme man enorm uitgescholden door een buitenlandse toerist, omdat hij geen Engels sprak. Hij had gewoon niet begrepen wat deze bezoeker tegen hem zei. En vervolgens werd hij hartstikke bang toen die man tegen hem ging schreeuwen.
‘Dat gebeurt me niet nog eens’, dacht hij waarschijnlijk, en vanaf toen is hij de kaartjes maar voor niks gaan weggeven. Zo konden meer dan honderdzestigduizend mensen gratis naar binnen. Hij had wel een truc nodig om de kaartjes te scannen zodat de bezoekers door de toegangspoortjes konden lopen. Daarom vroeg hij een collega om hulp, die gelukkig nooit uit de school geklapt is. Kijk, van je collega moet je het hebben! Overigens, die sprak ook geen Engels. Want als je goed op het kaartje kijkt, dan zie je dat de ticketprijs er ook in het Engels op staat. Maar ja, geeft die mannen eens ongelijk. Mijn Japans is ook niet je van het… en voor zo’n gillende toerist zou ik ook heel hard wegrennen.
Door: Irene Smit
Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.