Stelletje leperds. Eerst verhogen ze de oorspronkelijk prijs om vervolgens het artikel fors af te prijzen en ons zo wijs te maken dat we een mega-aanbieding te pakken hebben. Niet dus, nepaanbiedingen volgens de Consumentenbond! Want die heeft de prijzen van vijfenzestig winkels drie maanden lang in de gaten gehouden. En wat denk je? Met name webwinkels – waaronder Fonq, Wehkamp en Otto – gingen in de fout en maakten zich schuldig aan prijsmisleiding.
Tegen de wet overigens, deze praktijken. Hoe het wel hoort? Dat een doorgestreepte ‘van-prijs’ ook daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gold. En dat is dus maar al te vaak niet het geval. Als voorbeeld van zo’n fantasie-aanbieding werd een Sony-geluidsinstallatie genoemd die bij Otto van 329 euro naar 189 euro was afgeprijsd. In werkelijkheid kostte de speaker in de drie maanden daarvoor 205 euro. Denk je dat je een korting van 42% te pakken hebt, terwijl het in werkelijkheid maar een kleine 8% is. Die Otto toch!
Ook het Kruidvat was lekker bezig met een elektrische tandenborstel van € 99,99 voor € 59,99. Terwijl de tandenborstel al minimaal een half jaar voor € 59,95 werd aangeboden en zelfs even voor € 49,95. Ga je schamen Kruidvat!
Nog een opstekertje! Over websites die elke dag weer nieuwe fan-tás-ti-sche aanbiedingen hebben. Met een schier eindeloze trukendoos en vaak nutteloze prullaria proberen ze je te verleiden. Acht van dit soort websites werd bekeken.
Soms vijf, soms tientallen aanbiedingen en dat weer elke dag opnieuw. Om de hebberigheid nog wat verder op te poken loopt er vaak een klok mee die aftelt en wordt er vermeld hoeveel er nog ‘maar’ op voorraad is. In werkelijkheid duren die aanbiedingen natuurlijk helemaal geen 24 uur maar veel langer – of korter als de handel uitverkocht is. De producten die worden aangeboden variëren van gangbaar spul als scheermesjes en batterijen tot producten waarvan je niet wist dat je ze wilde hebben – bananenplanten bij voorbeeld. Sommige artikelen komen vaak bij meerdere dagaanbiedingssites langs. Bepaalde merken (Fruit of the Loom, Pierre Cardin en Travelin) zijn overal en altijd in de aanbieding, terwijl bij veel zogenaamde koopjes juist helemaal geen merk – of een totaal onbekend merk – wordt vermeld. Daarbij is bij apparaten niet altijd het typenummer bekend waardoor het lastig prijsvergelijken is.
Moraal van het verhaal? Trap er niet in bij onbekende merken en ontbrekende typenummers. En voor het overige? Twee websites (iBood en 1DayFly) kwamen er redelijk goed vanaf, maar bij sommige andere websites was de korting te verwaarlozen of lagen de prijzen zelfs bóven de gemiddelde prijs op internet. Die durven inderdaad!
Bron: Consumentenbond