Kijken, kijken,
niet aankomen!

 

Al in de vijfde eeuw waren er vandalen in Rome, maar ook de laatste tijd wordt er helaas van alles kapotgemaakt. Gelukkig is niet alles er bedoeld voor de eeuwigheid.

 

In het jaar 455 werd Rome geplunderd door het volk van de Vandalen. Het woord ‘vandalisme’ werd pas vele eeuwen later bedacht, maar het verwijst natuurlijk wel naar de beruchte verwoestingen. En laat nou net Rome de laatste jaren opnieuw veel te stellen hebben gehad met vandalen. Denk maar aan de fontein bij de beroemde Spaanse Trappen, die in februari 2015 door Nederlandse Feyenoord-hooligans flink onder handen werd genomen. Deze Fontana della Barcaccia, gemaakt door Pietro Bernini, de vader van de beroemdere Gian Lorenzo, bleek behoorlijk beschadigd en de inwoners van Rome waren terecht woedend. Inmiddels is de fontein – mede dankzij Nederlandse initiatieven – weer hersteld.

 

In november vorig jaar gebeurde er iets in Rome wat ik bijna nog onbegrijpelijker vind. ’s Nachts had iemand een van de slagtanden van het Olifantje van Bernini (Gian Lorenzo himself, dit keer) afgebroken. Restaurateurs kwamen onmiddellijk in actie en de volgende dag al had het Olifantje een gloednieuwe slagtand.

 

En nu hoor ik van een vriendin uit Rome dat Triumphs and Laments van William Kentridge met graffiti is beklad. Het moderne kunstwerk werd in april vorig jaar onthuld. De street art beslaat vijfhonderd meter muur langs de oevers van de Tiber, en vertelt de geschiedenis van Rome. Wat Kentridge kan, kunnen wij ook, zullen de daders misschien gedacht hebben. Ik vermoed trouwens dat de graffiti gewoon met rust gelaten wordt, want Kentridge zei zelf al dat het niet zijn bedoeling was om iets blijvends te maken. ‘Ik ben blij dat het werk een tijdje in Rome te zien zal zijn, maar ik vind het ook prima dat het op den duur weer zal verdwijnen.’

 

 

f17_annelies_vandalisme_rome_ap

 

De drie genoemde kunstwerken in Rome vind je hier:

  • De Fontana della Barcaccia (1629), Piazza di Spagna, onder aan de Spaanse Trappen.
  • L’obelisco della Minerva (1667), met het Olifantje van Bernini, Piazza della Minerva.
  • Triumphs and Laments (2016), langs de Tiber, tussen de Ponte Sisto en Ponte Mazzini.

 

Annelies Kooijman is freelance tekst- en eindredacteur en blogt op haar eigen website Parliamo italiano. Ze is helemaal gek op Italië sinds ze op haar achttiende een half jaartje in Florence woonde, voordat ze Italiaans ging studeren. Het eerste wat ze er altijd bestelt is spaghetti cacio e pepe.

Portretfoto: Lex van den Bosch

witte-balk-met-bol-annelies