Word je ook GEK van die kerstcommercialtsunami?

 

‘Zijn daar ook pillen voor?’ vroeg mijn dochter toen ik in de auto spontaan in de tranen schoot toen ik Trijntje ‘Nu dat jij er bent’ hoorde zingen.

 

 

 

Om maar even aan te geven wat een emotioneel weekdier ik ben. Het verbaast je dan ook vast niet dat een sentimentele dwaas als ik spint van geluk als de dagen korten en de kaarsen aan kunnen. Lekker navelstaren, contempleren en huilen natuurlijk. Met een man die televisie maakt en stiekem reclameambities had, rollen wij de loper uit voor de kerstcommercials. Dit jaar was het niet anders. Maar mijn hemel, het reclameblok lijkt wel een pornofilm waarbij je van hoogtepunt naar hoogtepunt vliegt. Echt iedereen heeft het recept van eenzaam persoon en onverwachte liefde gemengd met een stemmig muziekje van stal getrokken.

 

Albert Heijn (overigens de meest geliefde commercial, volgens de kijkers) was heus creatief met hun hamsters, Plus weer verrassend en oprecht origineel, Jumbo heus leuk en helemaal ‘in character’ (liefde voor Frank Lammers heb ik sowieso), maar als daar dan ook nog de McDonald’s-commercial en de Coca-Cola-reünie overheen komen, zijn mijn tranen gewoon terug in de buis geschoten. Zelfs de John Lewis-commercial van dit jaar (normaal gesproken echt voer voor WhatsApp-doorstuur-momenten) deed het niet bij mij. Te veel op het gevoel. Als er op een date alleen maar met rozenblaadjes, chocola en champagne worden gestrooid, zijn wij ook niet meteen om. Je kan ook te makkelijk willen scoren.

 

Kerstcommercials facts

 

Reclamebureau Neurensics onderzoekt wat reclame doet met het brein en hebben 24 mensen bereid gevonden een MRI-scan van hun hersenen te maken als ze naar kerstreclames keken

 

Buren is een terugkerend thema bij alle supermarktcommercials

 

De kerstreclame van Jumbo is in een week meer dan een half miljoen keer bekeken

 

Vaak wordt er al 50.000 euro betaald alleen om de rechten van het muziekje af te kopen

 

John Lewis heeft een productiebudget van een miljoen pond voor de commercial zelf en besteedt zeven keer zoveel aan het uitzenden ervan

 

 

 

Door: May-Britt Mobach

Afbeelding van May-Britt Mobach