Weet je nog…

Franska

 

Alle nieuwigheden die we vroeger de een na de ander in huis kregen? En hoe leuk en handig dat ineens was?

 

 

 

 

De centrale verwarming was lekker, de tv gezellig (toen nog wel), maar van alle nieuwtjes vond ik de telefoon en het internet het leukst. We waren bepaald niet de eersten met een telefoon, maar toen hij er eenmaal was vond ik het toch reuze spannend. Dat je gewoon een nummer kon draaien en met iemand kon praten. En dan had je zo’n enorm dikke gids waar alle nummers van het land in stonden. Had ik nou maar zo’n ding bewaard, ik zou ‘m nu goed kunnen gebruiken.

 

Nou gebruikten we die telefoon destijds nauwelijks, want bellen kostte geld. Wel kon je ‘de tijd’ gratis bellen. Dus dat deden wij kinderen dan ook vaak voor de lol. ‘Bij de volgende toon is het elf uur, drieëndertig minuten en zes seconden ‘PIEP’, bij de volgende toon is het…’ en het klopte! Wij wisten de tijd beter dan de tik-tak-klok die op de piano stond, daar zag je de seconden niet op.

 

En dan het internet, heel veel tig jaar later. Toen mijn man dat ineens te pakken had, kon ik uren naar de plekken zoeken waar ik bijvoorbeeld in New York geweest was. En dan riep ik m’n moeder erbij: ‘Moet je komen kijken! Ik zit nu gewoon in New York! Hier thuis gewoon!’

 

Intussen is die hele pret van toen omgeslagen in vanzelfsprekendheid. Totdat de wifi uitvalt. Niks uitgesteld tv-kijken meer, niks whatsapp, niks Wordfeud, geen afstandsbeding meer van het licht en noem maar op. Wifi-problemen lossen we meestal zelf op. Eerst op X checken of er een storing is, zo nee, dan aan de slag met snoertjes, knopjes en modems. Totdat het niet lukt, dan kom je ineens in een soort prehistorisch tijdperk terecht, waarin je verlangt naar een ouderwets telefoonboek. Want moet je voor de grap maar eens op zoek gaan naar een telefoonnummer van Ziggo. Na lang googelen (zonder wifi) kom je uiteindelijk bij hun klantenservice. Daar verwacht je een telefoonnummer. Nee hoor. Wat staat er? 

 

‘Zelf aan de slag’

 

En dan: ’De meeste mensen komen er met wat hulp zelf uit. Ook als ze niet zo handig zijn met apparaten, computers en kabels. We hebben de onderwerpen voor je op een rij gezet’. 

 

Ja, hallo! Wat denk je dat ik gedaan heb voordat ik naar de klantenservice ging zoeken? 

 

En waar vind ik nou dat nummer?

 

Ik wil een mens spreken. Dat is me ooit al eerder gelukt, waarom heb ik toen dat nummer niet bewaard? Waarschijnlijk omdat ik na een half uur telefonische ondersteuning zo blij was dat er weer wifi was, dat ik er niet aan dacht. Maar deze keer dus wel. Tadaa… Op het gevaar af dat ik nu nooit meer iemand te pakken krijg, geef ik het even aan je door. Hoef je niet zo lang te zoeken als ik: 0900 1884. (Ps. Het is geen gratis nummer.)

 

Deze keer is Ziggo de pisang van mijn gezanik. Maar ze zijn echt niet de enige die niet te vinden zijn. ING bijvoorbeeld. Had ik natuurlijk ineens ook nog nodig, omdat ik iets wilde regelen dat alleen live op kantoor kon. Als je bij ING het nummer eindelijk te pakken heb, hoor je in het keuzemenu dat vanuit de app bellen handiger is. Dan hoeven ze de controlevragen niet te stellen. Handiger? Mooi niet. Ik wil graag iemand bij dat kantoor spreken die dingen weet. Niet iemand die – net als ik – online de antwoorden niet kan vinden.

 

Waar o waar zijn de mensen gebleven die dingen weten? Die hun collega’s kennen? Die het aan iemand die naast ze zit kunnen vragen? Jongens, als je niet naast iemand zit leer je toch ook nooit iets meer dan dat wat je zelf ontdekt?

 

Enfin. Het nummer van ING is 020 2288888. Dan heb je dat meteen ook. Maar… houd er rekening mee dat dan misschien het ING-kantoor wel open is, maar er bij dat nummer nog niet opgenomen wordt voor 9 uur. Weet je nog hoe handig dat was, een telefoonboek, waarin gewoon een nummer stond dat je kon bellen? 

 

Weet je nog? Van alle nieuwigheden die we de een na de ander in huis kregen? En hoe handig dat ineens was. 

 

Handig léék, bedoelde ik. Want heel veel handigheid is intussen weg-georganiseerd. Vanwege allerlei privacyregels? Bezuinigingen? 

 

Maar hoe kom ik er nu achter of het ING-kantoor aan de Markendaalseweg 41 in Breda een parkeerplaats voor klanten met een afspraak heeft? Weet jij het toevallig? Of weet jij het telefoonnummer van dat kantoor? Ik moet ernaartoe met iemand die slecht ter been is, dus zou graag even weten of ik een kwartier eerder moet komen om iemand af te zetten en een plekje te gaan zoeken.

 

Heel veel dank alvast aan degene die me aan de informatie kan helpen. En een fijne week gewenst natuurlijk!

 

Liefs van Franska 

Door: Franska

Afbeelding van Franska