We worden hoe langer hoe dikker en als er niks gebeurt hobbelen we richting Amerikaanse toestanden

 

Dit is wat je moet weten over de rol van supermarkten.

 

 

 

We worden met z’n allen steeds zwaarder en als we de berichten mogen geloven, wordt het de komende jaren zelfs zo bar dat we langzaam maar zeker richting Amerikaanse toestanden hobbelen. We eten te veel en het meeste wát we eten, is ook nog eens ongezond. Als je bedenkt dat de verleidingen overal op de loer liggen, is dat ook niet gek. Het overgrote deel van wat je bij de supermarkt in de schappen treft, is ongezond en ondanks tal van afspraken en akkoorden trekken die supermarkten nog steeds alles uit de kast om je te verleiden tot het kopen van dat spul. Want in folders en op tv wordt meer reclame gemaakt voor chips en cola dan voor wortels en verse spinazie. Daarbij zijn de winkels ook vaak ingericht op het doen van ongezonde boodschappen – naarmate je dichter bij de kassa komt, wordt het aanbod van snoep en snaai almaar groter, en kinderen worden verleid door fleurige plaatjes en ongezonde producten ‘op ooghoogte’.

 

Lidl maakte als eerste bekend hoeveel van de producten die ze verkopen wél gezond zijn. Andere supers volgden hun voorbeeld. Bij bijvoorbeeld Aldi valt 28 procent van de verkoop binnen de Schijf van Vijf, bij Dirk ligt dat percentage op 32 procent en bij Lidl op bijna 37 procent. Jumbo en Albert Heijn – Nederlands grootste supermarkten – rapporteren alleen over hun verkopen van huismerken, waardoor er een vertekend beeld ontstaat, en Plus deelt helemaal geen informatie over hun aandeel gezond in het schap.

 

Met stip bovenaan op deze ranglijst staat overigens, ook best wel logisch, Ekoplaza. Op twee staat Lidl, onder meer omdat die supermarkt serieus werk maakt van reductie van suiker en zout in hun huismerkproducten. Ook Dirk doet het relatief goed en komt op nummer drie; die supermarkt biedt bijvoorbeeld geen stapelkorting meer aan en biedt als enige enkel fruit aan bij de kassa in plaats van snoepgoed. Albert Heijn wordt als ‘achterblijver’ bestempeld en staat als één na laatste in de lijst, onder andere doordat hier nog steeds gebruik wordt gemaakt van ‘kwantumkortingen’ zoals zes halen vijf betalen bij bijvoorbeeld donuts en cola. Jumbo doet het, ondanks dat er hier gratis fruit voor kinderen beschikbaar wordt gesteld en groente en fruit vast onderdeel zijn van het ‘kies-en-mix-aanbod’, niet beter dan de Appie.

 

Het aantal Nederlanders met overgewicht, wat wil zeggen een body mass index (bmi) van 25 of hoger, ligt nu al op 50% en als er niets gedaan wordt, groeit dat percentage in 2050 tot 64 procent. Vooral de huidige generatie kinderen zal veel vaker met overgewicht rondlopen. Terwijl nu 40% van de huidige 18- tot 44-jarigen te zwaar is, zullen dat er bijna zes op de tien worden in 2050. Tenminste, als we niets doen. Of een suikertaks, verlaging van de btw op groente en fruit, en een verbod op marketing voor ongezonde producten zullen volstaan, valt moeilijk te voorspellen. Schaden zal het in ieder geval ook niet.

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans