Wat is er loos?
Kinderen van vier die met een luier om op school verschijnen?
Kinderen uit groep 1 die niet zindelijk zijn, hun veters niet kunnen strikken en geen Nederlands spreken – of niet verder komen dan ‘ja’, ‘nee’, ‘pappa’, ‘mamma’ en zichzelf ‘mij’ blijven noemen in plaats van ‘ik’. Ouders die in financiële nood verkeren of in echtscheidingsellende, zonder werk zitten of zo van hun padje af zijn dat huiselijk geweld het gevolg is. Al deze issues zijn allang geen uitzondering meer.
Het aantal zorgenkinderen op basisschool De Springplank in Leidschendam, om maar eens een voorbeeld te noemen, is inmiddels gegroeid tot een kwart van alle leerlingen. Behalve dat de aantallen in korte tijd fors opliepen, zijn de achterstanden en problemen onder 4- tot 6-jarigen ook nog eens veel ernstiger. Wat moeten ze aanvangen met 4-jarigen die met een luier om op school komen en waarvan de motoriek zo onderontwikkeld is dat ze niet eens een potlood vast kunnen houden? En dan hebben we het over de erbarmelijke beheersing van de Nederlands taal nog niet eens gehad. En voordat je conclusies trekt: deze problemen spelen net zo goed bij kinderen van wie de ouders uit Nederland komen als bij kinderen met ouders van allochtone afkomst.
Bovenstaande school staat in de van oudsher kwetsbare wijk Prinsenhof waar zich achter veel voordeuren een, zoals de directeur van de school het noemt, ‘sociaal drama’ afspeelt. Hierbij verwijst de school terecht naar de gemeente. De gemeente erkent dat vooral de ouders van de zorgkinderen moeten worden aangepakt en ondersteund en dat daar meerdere oplossingen voor nodig zijn. Volgend jaar, zo luidt de belofte, wordt er structureel ingezet op onder meer deze wijk en moeten de onderwijsachterstanden kleiner en de financiële zelfredzaamheid van ouders groter worden.
Over hoe de gemeente dat denkt te bereiken, gaat het hier niet. Al laat het zich raden dat het geen project is om even snel uit te rollen en mee te scoren. Want wat is er nodig om ouders te leren om hun kinderen zindelijk te maken? Wat om hun kinderen een gezonde basis van de Nederlandse taal bij te brengen? En wat om hun kinderen aan te zetten hun motoriek zodanig te gebruiken dat ze straks op z’n minst een pen vast kunnen houden?
Bron: AD