Wat is er aan de hand met het nieuwe retourbeleid van Zalando?
Dit is goed om te weten voor je iets bestelt.
Ik weet niet hoe het met die kinderen van jou is, maar de mijne bestellen zich suf op Zalando. Ze hebben helemaal geen zin om in een drukke winkelstraat te shoppen, en waarom zou je ook? Als je vandaag op de bestelknop drukt, staat er morgen al een bezorger op de stoep. Tot mijn grote ergernis bestellen ze echter vaak meerdere dingen die ze lang niet altijd willen houden. Soms vinden ze het toch niet mooi, of ze hebben opeens geen geld om die ene broek te kopen.
Negenennegentig dagen
Maar haast om het terug te sturen hebben mijn kinderen niet. Dat hoefde tot voor kort ook niet, want Zalando had een riant retourbeleid, waardoor je honderd dagen de tijd had om iets te retourneren. Dus kon die zak met ongedragen nieuwe kleding rustig negenennegentig dagen onder hun bed blijven liggen voordat ze het eindelijk bij een pakketpunt gingen inleveren.
Nieuw retourbeleid
Maar dat kan nu niet meer. Zalando vindt dat het anders moet, want het liep de spuigaten uit met dat retourbeleid. Volgens kenners zijn de meeste retouren die na zo’n lange tijd bij Zalando terugkomen, gedragen. “Hoe haal je het in je hoofd?” denk ik dan, maar het komt vaak voor dat iemand iets bestelt, het draagt en het dan met droge ogen binnen die honderd dagen terugstuurt en haar geld terugkrijgt. Zalando kan dan niet anders dan die gedragen kleding vernietigen, omdat die onverkoopbaar is geworden. Een gigantische kostenpost en totaal niet duurzaam.
Voorlopig gratis
Vandaar dat je sinds 1 januari nog maar dertig dagen de tijd krijgt om een artikel dat je bij deze webshop hebt besteld, te retourneren. Daardoor kan Zalando het des te sneller weer verkopen aan een andere klant. Voorlopig blijft de webshop, in tegenstelling tot veel van hun concurrenten, wel gratis verzenden. Dat dan weer wel.