Volgens de wetenschap is kritiek krijgen op je werk juist goed

 

Mijn eerste keer voel ik soms nog een beetje als ik eraan terugdenk. Het was op mijn stage in Hoofddorp.

 

 

Ik had alles gegeven en er alles in gestopt en toch kreeg ik een lijstje met verbeterpunten. Logisch natuurlijk, want je bent stagiair om iets op te steken, maar het voelde alsof iemand me een pak slaag gaf zonder echt uit te halen. Het was de eerste keer dat ik feedback kreeg op een artikel, terwijl ik tot die tijd altijd stickers kreeg van de juf.

 

Als je het mij vraagt is het altijd beter om feedback te krijgen, wat voor de meeste mensen nog steeds niet heel makkelijk is om aan te horen in plaats van kritiek over iemand heen te kieperen. Maar ook al is het misschien een beetje pijnlijk, psychologen zijn het erover eens dat je er iets aan hebt.

 

Elke keer dat ik feedback kreeg of kritiek, wist ik het net iets beter te incasseren. Het is net boksen: de eerste keer slaat het je lam, de tweede keer weet je dat je uit moet ademen bij de impact. Tot ik ergens de eindverantwoording kreeg en wíst dat alles wat de deur uitging mijn krul ter goedkeuring moest hebben. Vanaf dat moment is elke fout ook jouw fout. 

 

Aan Volkskrant vertelt arbeids- en organisatiepsycholoog Tosca Gort dat feedback of kritiek angst opwekt. Het is de angst om afgewezen te worden om wat preciezer te zijn. Iets wat je wilt vermijden als mens, want het zit diep in onze natuur dat je juist geaccepteerd of goedgekeurd wilt worden door de groep. Met een groep zijn je overlevingskansen groter en daarom doen wij simpele zielen er alles aan om niet negatief in de aandacht te staan.

 

Het klopt trouwens dat je na alle feedback die je krijgt een beetje beter in staat bent om het te verwerken, ook al schijn je toch een eerste oerreactie te hebben om kritiek als onwaar te bestempelen. Grappig, want dat is het deels ook. Uit onderzoek van Harvard blijkt dat er altijd een klein deel aan de feedback of kritiek niet klopt. In plaats van je daarop te richten is het een beter idee om er iets van op te steken. Wat is waar en hoe kan je jezelf op dat punt verbeteren? Zo heb je altijd iets aan feedback.

 

Klakkeloos aannemen wat iemand tegen je zegt hoeft trouwens niet. Vat de feedback samen en toets bij die persoon of het klopt wat je herhaalt. Kijk dan wat klopt en wat niet en leer van het deel waar je iets aan hebt. Je mag jezelf heus wel verdedigen op de punten die niet juist zijn. Goed feedback ontvangen is iets anders dan niets doen terwijl iemand misschien wel dingen zegt die nergens op slaan. Maak dus altijd die afweging.

 

Bron: Volkskrant

 

Door: Adeline Mans

Afbeelding van Adeline Mans