Dat wordt proppen!
1.63 meter ben ik, klein maar fijn. Compact en makkelijk op te bergen. Handig in het vliegtuig. Zou je denken. Nou. Toen ik een tijdje geleden naar Alicante vloog, voelde het alsof ze me als 52-jarige in een ouderwetse kinderstoel probeerden te proppen. Zonder tafeltje, want dat kon niet meer neergeklapt. Shocking klem zat ik. Begreep er niks van, mijn humeur daalde snel, want zo veel was ik toch ook weer niet aangekomen?
Later bleek dat ik toevallig in een extra krappe rij terechtgekomen was. Die bestaan. Absurd natuurlijk. Hier denk ik aan als ik vanochtend in de krant lees dat luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen steeds efficiënter proberen te benutten, lees: er wordt ijverig gestudeerd op de vraag hoeveel makke schapen er precies in een hok gaan. En of er dan toch niet nóg een paar bij kunnen…
Er zijn wel regels voor hoor, veiligheid is en blijft een absolute basisvoorwaarde, maar binnen die marges blijkt de been- en zitruimte door de jaren heen met 25% te zijn afgenomen, terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat onze heupen steeds breder worden (ook dat nog!). Volgens professor Peter Vink van TU Delft vanochtend in de Telegraaf past 5% van de passagiers al niet meer in de stoel en zal dat rond 2030 15% zijn, als de kraptetrend niet wordt gestopt. Hij vindt dat er behoefte is aan wetgeving voor zit- en leefruimte in vliegtuigen. Maar tot die er is, kunnen we in het vliegtuig een virtual reality-bril aanschaffen (tegen bijbetaling), zodat we in ieder geval het idee hebben dat er ruimte om ons heen is…
P.S. Goed om te weten voor we deze vakantie allemaal mopperend aan boord gaan: Transavia, TUIfly en Corendon zitten nog niet aan de bodem (29-30 inch beenruimte, 18 inch zitvlak). Bij Ryanair en EasyJet wordt het steeds iets minder. En KLM zit erboven met 30-33 inch.
Caroline Griep is journalist en personal organizer. Ze schrijft over opgeruimd leven. In ruime zin. En over het op de rails houden van haar bestaan als zzp’er, emptynest-moeder en vrouw van 50+.
Fotografie portret: Esmee Franken, visagie: Linda van Iperen, haarstylist: Mandy Huijs
Bron: De Telegraaf