Van een Limburgse zachte G word je lekker zen
Je kent het vast wel; je kocht iets online, hebt nu een probleem, bent boos en zit in de wacht bij het callcenter.
Ruim driekwart van de Nederlanders heeft dit jaar iets online gekocht. En omdat dat niet altijd goed gaat moet je weleens bellen met de klantenservice.
U heeft nog 5 wachtenden voor u, tuut, tuut, tuut. Gevolgd door een bloedirritant krakend flierefluitmuziekje. Nu is geduld een schone zaak maar niet echt mijn sterkste kant. Zeker niet als ik geïrriteerd zit te wachten tot ik eindelijk aan de beurt ben.
Maar als ik dan eindelijk wordt doorverbonden gebeurt het. Ik hoor een vriendelijke dame met een overvalst Limburgse tongval aan de andere kant van de lijn en voel meteen alle chagrijn uit mn lijf trekken. Mijn probleem met een hoofdletter P blijkt allemaal wel mee te vallen en met een vriendelijk ‘nieks te daanke’ wenst ze me ook nog een ‘gojenaovend’.
Wat ligt dat Limburg toch fijn in het gehoor. Niet voor niets dat steeds meer contactcenters, dat is een nieuwe naam voor callcenters, steeds vaker in Limburg zitten. Zo werken grote namen als Zara, H&M, Vodafone en Mercedes het liefst met Limburgse medewerkers. De vraag naar personeel zo enorm dat het UWV zelfs een speciale opleiding is gestart om mensen met een uitkering om te kunnen scholen als contactcentermedewerker. Het gaat zelfs zo ver dat contactcenters in hun diensten aanprijzen inclusief professionele klantenservice met regionale accenten van medewerkers die een Limburgse tongval hebben.
Volgens Dennis Baetens, commercieel directeur bij Custom Connect ‘ Zorgt het Limburgs dialect ervoor dat je met een zachte g praat en dat ervaren veel klanten als zeer prettig.’ Die zachte g doet het ‘m dus. Je wordt er zo lekker zen van.
Bron: NOS