Die ene die dit artikel heeft gelezen? Of toch die andere (die me geld gaat kosten)?
Onlangs hadden wij namelijk opnieuw lekkage bij de verwarmingsketel. Of lekkage… het is eigenlijk niet eens lekkage. Er zit een condens-opvangbakje in dat apparaat, en dat raakt soms verstopt met vuil dat blijkbaar meekomt met condenswater. En dan gaat dat bakje overlopen. Eerst op de zoldervloer, en daarna via de muur en het plafond naar de huiskamer. En dat wil je niet.
Het was ook niet de eerste keer trouwens, dus ik had er gelukkig al een emmer onder gezet. Een opvangbakje om het opvangbakje te ontlasten, zeg maar.
‘Moet ik er daar nou iets mee?’ vroeg ik voor de zekerheid dus aan de vakman toen hij laatst weer voor een onderhoudsbeurt kwam.
‘Welnee, joh. Dit is een bekend probleem bij deze ketel, en we komen dat bakje gewoon elke keer even leeggooien en schoonmaken’, was het antwoord.
‘Maar hij is wel al zeventien jaar oud, hè’, ging ik door met stoken. Ik vind het zelf niet leuk als mensen mijn leeftijd verraden, maar in dit geval vond ik het in het kader der verwarming wel relevant.
‘Dat zie ik,’ zei de monteur, ‘maar dit ding is nog in topconditie, dus het is echt flauwekul om die te gaan vervangen.’
Nou, oké. Geen nieuwe ketel dus. Gewoon emmertje eronder, en doorrrrrr.
Tot mijn emmertje weer volliep…
Maar gelukkig hebben we zo’n contract dat er dan meteen iemand komt. De ketel weigert dan soms ook andere diensten, namelijk. De ene keer lekt hij alleen maar, maar de andere keer heb ik ook geen warme douche of radiatoren meer. En dat vind ik niet leuk als ik een verwarmingsketel heb, inclusief onderhoudscontract.
De calamiteitenmonteur had het bakje echter weer snel geleegd en schoongemaakt, gelukkig. En hij meldde toen meteen dat de ketel dringend toe was aan vervanging.
‘Huh??… Oh??… Toch???’ vroeg ik verbaasd. ‘Uw collega vond onlangs nog van niet.’
‘Ja, maar zeventien jaar mevrouwtje…’, sprak hij gelaten.
‘Ja, nou ja. Sorry. Ik mijn tijd was dat nog jong.’
Maar meneer beloofde dat er over drie dagen iemand zou langkomen voor een offerte voor een nieuwe ketel. En die kwam!
‘Goedemiddag. Waar hangt ie? Wat woont u leuk. Eens kijken.’ En: ‘Nah… Niks mis met deze ketel hoor! Dat ding is nog in topconditie. Alleen is het opvangbakje te klein. Bekend probleem bij deze uitvoering. Ik bestel voor u dus een nieuw en groter bakje, en dan komt een monteur dat volgende week bij u plaatsen. Oké?’
‘Uhh. Ja, Oké. Fijn. Scheelt weer een paar centen.’
Week erop: ‘Goedemiddag. Monteur, opvangbakje. Waar hangt ‘ie? Wat woont u leuk. Eens kijken. Zo! Gepiept! Maar ehhh… ik adviseer u wel om deze ketel zo snel mogelijk te vervangen. Hij is namelijk in zeer slechte staat.’
‘Ma…’ En meer tekst had ik toen even niet.
Ik heb het rapport echter wel gelezen en daarin staat dat de ketel in slechte staat is, met daarnaast nog een rijtje afvinkpunten. En ik citeer: Gasdicht/voordruk: goed – Branderdruk: goed – Afvoer rookgasdicht: goed – Gaslekcheck: goed – Co/co2-meting: goed – Rookgasafvoer goed gebeugeld?: goed – Wasmachineslang in afvoer?: goed – Geen rookgasterugslag?: goed – Werkplek opgeruimd?: goed.
Nou staat de wasmachine een verdieping lager, dus hoe in godsnaam dan de slang goed in de afvoer van de ketel kan zitten?? Maar daar ga ik me maar niet mee bemoeien. Ik ben tenslotte geen vakvrouw. Maar verder lijkt het toch echt of alles goed is, toch?
Dus wat moet ik nou?
Wéér iemand laten komen? Iemand die nu dan nu weer zegt dat die ketel in prima conditie is?
En als die meneer dan zegt dat ie dat niet is? Moet ik hem dan nog geloven?
Vroeger belde je een vakman voor zoiets. Kreeg je tenminste een eerlijk antwoord.
Maar nu?
Ik word echt niet meer warm of koud van zulke adviezen.