Roxeanne Hazes, ik snap je frustratie
Ik heb ‘m ook gezien gisteravond, de eerste aflevering van de documentaire ‘Kleine jongen – het echte leven van André Hazes’ op NPO3.
Het is een rauw, mooi portret. Je krijgt het idee André echt te leren kennen, precies zoals de documentaire (gemaakt vanwege de zeventigste geboortedag van André Hazes) bedoeld is.
En toch… kan ik me heel goed voorstellen dat als die docu over je overleden vader gaat en de privébeelden van je gezin tegen je toestemming in wordt gemaakt, je gekwetst bent. ‘Ik laat me zelden uit over familiezaken,’ zo schrijft Roxeanne op Instagram. ‘Ik ben geen onderdeel van dat gesprek en heb mijn eigen leven en carrière. Maar ik voel me genoodzaakt mij nu uit te spreken over het volgende. Ik werk niet mee aan deze reeks. Ik ben hier destijds voor benaderd en na een aantal gesprekken en het zien van een presentatie, voelde het niet juist om hierin te verschijnen.’
Volgens Roxeanne zit de documentaire vol privébeelden van het gezin waarvan sommige zelfs voor háár nieuw zijn. In het intro zijn ook beelden te zien uit de laatste fase van het leven van André. ‘Dit zijn beelden die ik met mijn (van hem gekregen) camcorder heb gefilmd en die voor mij ongelofelijk dierbaar zijn. Dit zijn één van de laatste gesprekken tussen hem en mij. Deze beelden liggen nu op straat. Dat doet extra veel pijn.’
Dit bericht bekijken op Instagram
Roxeanne krijgt inmiddels bijval op social media. ‘Zo bot,’ schrijft Tim Hofman. ‘Roxanne Hazes moet haar dode vader, zichzelf en de gesprekken tussen hen tegen haar wil in op tv terug zien. Pijnlijk man.’ Zanger Tim Knol noemt het gebruik van de beelden ‘heel erg grof’ te vinden, net als Schrijver Nico Dijkshoorn. ‘Diepe buiging voor Roxeanne Hazes. Pijnlijk voor hele sliert BN’ers in docu. Pijnlijk voor omroep. #Hazes #roxeanne.’
Update: naar aanleiding van de hommeles heeft AVTROTROS nu toch laten weten de privébeelden uit de documentaire te hebben gehaald. Talking about justice…
Beeld: Instagram @roxeannehazes