Roomboter van Blue Band is het meest misleidende voedselproduct van 2023
Onze lieve collega’s van FavorFlav hebben van eten hun vak gemaakt. Je moet bij deze lekkerbekken zijn voor de beste recepten, geinige weetjes en de laatste eettrends. Willen wij natuurlijk ook van op de hoogte zijn. Vandaag: Roomboter van Blue Band is het meest misleidende voedselproduct van 2023
En wel door voedselwaakhond Foodwatch aan het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Roombeter van Blue Band ging er dit jaar met de discutabele eer vandoor. Foodwatch heeft in de 14 jaar dat het Gouden Windei wordt uitgereikt nog nooit zoveel klachten over één product ontvangen.
Foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. Hieruit worden de kandidaten voor het Gouden Windei geselecteerd. De genomineerden die het veel te bont maken worden op basis van deze meldingen en eigen onderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd. Een geweldig initiatief, vinden wij.
Blue Band Roomboter
Consumenten konden stemmen op het meest misleidende voedselproduct van 2023. Naast Roombeter van Blue Band kon ook gestemd worden op Apple Bandit 0.0 Cider, Hero B’tween Protein, Lidl/Crownfield 7 Granen Ontbijt en Danio Romige Kwark Pistachesmaak. Dat consumenten zich groen en geel hebben geërgerd aan de intens misleidende boter van Blue Band bleek wel uit het stemgedrag: 45% van de stemmen gingen naar Blue Band Roombeter.
In een andere wikkel of groen kuipje
De misleiding bij Blue Band Roombeter zit hem in hoe sluw de naam en verpakking van dit plantaardige alternatief op roomboter lijken. Roombeter schrijf je met een ‘e’ in plaats van een ‘o’, en het zit in de bekende gouden wikkel. Laat iemand deze verpakking zien en vraag daarna wat voor product het is. Bijna iedereen zegt: roomboter! En dat is niet eens zo gek. De gouden wikkel, een productnaam die als roomboter leest en een krul harde boter als illustratie op de wikkel: Blue Band draait ons een flinke loer en consumenten zijn terecht boos.
Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: “Het is heel goed dat mensen met een allergie of andere eetwens zuivelvrije producten wél kunnen consumeren. Maar om de zuivellobby niet in de kaart te spelen moeten deze varianten in duidelijk onderscheidende verpakkingen zitten, zoals een andere wikkel of groen kuipje.”
Blue Band gaat alweer in de fout
Extra pijnlijk: het is niet de eerste keer dat Blue Band het Gouden Windei van Foodwatch krijgt. In 2011 won Blue Band ook al glansrijk. Dit keer met hun Goede Start! Witbrood. Toenmalig producent Unilever wilde het Gouden Windei niet in ontvangst te nemen voor hun ‘lekkerste wit waar volkoren in zit’. Het brood, speciaal voor kinderen, bevatte geen volkorenmeel. Wél nepvezels in plaats van echte voedingsvezels. Zoveel slechtheid, daar kunnen we ons op de redactie van FavorFlav echt over opwinden.
Hero B’Tween Protein: Ook crap
Achter Blue Band eindigt dit jaar Hero B’tween Protein als tweede met 19% van de stemmen. Heel veel consumenten vallen over de onzinnigheid van een relatief duur ‘speciaal proteïne’ product, omdat het merendeel van de Nederlanders dagelijks al meer dan genoeg eiwitten binnenkrijgt. In een handje ongezouten pinda’s zit bovendien meer eiwit dan in een reepje van Hero. Ook het feit dat de verpakking voor de helft uit gebakken lucht bestaat wordt Hero zwaar aangerekend. Hero heeft aangegeven dat in het nieuwe jaar een kleinere verpakking op de markt komt.
Waar is de pistache, Danio?De derde plaats is dit jaar voor Danio Romige Kwark Pistachesmaak met 16% van de stemmen. Dit product van Danone bevat geen milligrammetje verse pistachenoot. Wel staan er pontificaal twee enorme pistachenoten óp de verpakking. De smaak komt van een natuurlijk aroma waarvan Danio niet wil zeggen wat de basis daarvan is. Wat kinderachtig.