Modehuis Balenciaga ligt onder vuur dankzij bizarre campagne

 

Van Balenciaga zijn we inmiddels wel wat gewend, toch? Van vuilniszakken die als designertassen worden verkocht tot afgetrapte All Stars die voor duizenden euro’s over de toonbanken gaan…

 

 

 

Ja, Balenciaga maakt op modegebied nogal twijfelachtige keuzes. De reden waarom ze nu onder vuur liggen is veel schokkender, bizarder en heftiger en heeft verrassend genoeg bijzonder weinig met mode te maken.

 

Op hun website pronkten gisteren, op 21 november, namelijk nog beelden van kinderen met knuffels, die in een huis waren gefotografeerd. Dit is een campagne die werd geschoten voor de nieuwe items in hun giftshop. Een dag later zijn al die beelden van de site gehaald en is zelfs hun hele Instagramaccount leeg. Wat is er gebeurd?

 

De foto’s werden gemaakt door fotograaf Gabriele Galimberti (inmiddels zijn de foto’s ook van zijn Instagramaccount gehaald), die bekend werd vanwege zijn serie ‘Toy Stories’, waarvoor hij verschillende kinderen in hun huis fotografeerde. De nieuwe campagne van Balenciaga was dan ook hierop gebaseerd.

 

Wat gelijk opviel waren de knuffels die de kinderen vasthielden: teddyberen in bondage-outfits zoals leren riemen. Niet bepaald geschikte kledij voor kinderen en volgens velen behóórlijk ongepast. Maar dat is helaas niet het ergste uit deze campagne.

 

balenciaga onder vuur door nieuwe campagne

 

In de campagne zie je namelijk ook een op het eerste gezicht onschuldige foto van een Balenciaga-handtas die op een aantal papieren ligt. Niets bijzonders zou je zeggen, toch? Totdat je inzoomt.

 

balenciaga onder vuur door nieuwe campagne

 

Als je inzoomt op het papier waar wat tekst op te zien is, vallen er gelijk een paar woorden op: ‘Speech Coalition’, ‘sexual intercourse’, ‘pornography’ en ‘sex’. En onthoud: dit is dus in een campagne waar kinderen het boegbeeld van zijn. Dat alleen is al ronduit bizar, maar helaas is ook dit niet het laatste schokkende van deze campagne.

 

balenciaga onder vuur door nieuwe campagne

 

Het papier dat te zien is hoort namelijk bij het document van Ashcroft vs. Free Speech Coalition, wat een rechtszaak in 1966 was omtrent het voorkomen van kinderpornografie. De Free Speech Coalition was namelijk van mening dat alleen daadwerkelijk beeld van kinderpornografie verboden moest worden, maar dat bijvoorbeeld teksten of beeld waarin er vaag naar wordt verwezen of een ander soort ‘kunst’ wel moest kunnen (dus ook geanimeerd beeld van kinderporno). Een behoorlijk omstreden visie op het verspreiden van kinderpornografie en persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk.

 

Natuurlijk hoeft het niet te zeggen dat Balenciaga hier als merk achter staat, maar hoe is dit in godsnaam in hun nieuwe campagne terechtgekomen? Dat móet toch iemand geweten hebben? En zeker in combinatie met kinderen laten poseren terwijl ze SM-teddyberen vasthouden… Onbegrijpelijk wat hier gebeurt en hoe dit tot stand heeft kunnen komen.

 

Onderstaande TikTokker legt het nog eens goed uit. Nog teleurstellender is dat dit nieuws Balenciaga absoluut heeft bereikt, want na de eerste negatieve reacties op de aanwezigheid van deze tekst hebben ze in eerste instantie alleen dat beeld aangepast. Alles is dus offline gehaald, ook alle foto’s van hun Instagramaccount, maar nog altijd is er van het merk geen reactie vernomen.

 

Opvallend extra detail is dat Balenciaga in 2018 aangaf nooit meer met modellen onder de 18 te willen samenwerken. Dat is dus overduidelijk niet gelukt.

 

 

@rachmcqueen1 “A study in what people collect and receive as gifts.” – Balenciaga. Balenciaga new website images are disturbing! There is so much symbolism in these images and how they tie in to the rest of the website and we need answers! Kids, BDAM, fetish objects? What in the desensitisation is this?! #balenciaga #childexploitationprevention #gabrielegalimberti #keringgroup @kimkardashian ♬ original sound – Rach McQueen 👑

 

 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Een bericht gedeeld door Free a Girl 🇳🇱 (@freeagirl)

 

Beeld credits: Balenciaga & Gabriele Galimberti

 

 

 

Door: Wieke Veenboer

Wieke Veenboer woont in Amsterdam. Ze is een graag geziene gast in de Amsterdamse horeca en probeert af en toe zelf een keukenprinses te zijn. Ze houdt van reizen, verslindt boeken maar speelt ook Netflix uit.

Afbeelding van Wieke Veenboer