Lukt Lisa Loeb nou echt alles? En ook de hele tijd
‘Misschien had ik mij ook wel gekozen.’
Al is er geen reden voor Lisa Loeb om bescheiden te zijn – ze studeerde af aan het Conservatorium van Amsterdam, won De Slimste Mens en schreef een succesvol boek – ze is heus bang. Veel en vaak. Zelfs tijdens de finale van De Slimste bijvoorbeeld. Iets met verkeerd afgestelde stofjes waar ze ‘maar mee moest dealen’. En dat is Lisa Loeb: je kan er wel over blijven zaniken, maar zaniken zet geen zoden aan de dijk. Dus dan maar die mouwen de lucht in, een hakje aan de voet en je tanden erin zetten. Laatste wapenfeit: de scriptbewerking van Pretty Woman.
‘Het is niet zo dat ik lijd aan een impostersyndroom en dacht: waarom kiezen jullie mij hiervoor, maar het verraste me wel omdat ik nog nooit een script had bewerkt. Aan de andere kant begreep ik de keuze van Stage Entertainment ook best. Ik schrijf al jaren, kan grappen maken met woorden, dus ja, misschien had ik mij ook wel gekozen. Ik had ook nooit gedacht dat ik een datingshow zou presenteren en dat heb ik óók gedaan. Soms verzinnen andere mensen wat er met je gaat gebeuren.’
Met haar knalroze pak knalt Lisa uit het wat ingetogener interieur van Hotel de l’Europe. Ik heb op mijn tenen gestaan om haar een knuffel gegeven, ze heeft haar pantalon wat omhooggetrokken om mij haar schoenen (‘In New York gekocht’) te laten ontmoeten en we spraken over haar lievelingshotel: het Park Plaza in New York. Toevallig ook een beetje mijn lievelings vanwege Eloise van de gelijknamige boeken over een zesjarig verwend en verwaarloosd meisje dat met haar nanny op de topfloor van het hotel woont. Ouderwets van de hak op de takken dus, zoals vooral vrouwen dat kunnen.
Natuurlijk heeft Lisa de film ook tig keer gezien, maar wat haar in de 2023 musicalvariant vooral aantrekt, is dat er meer wordt gefocust op de kracht van de vrouw.
‘Het hele creative team achter de musical bestaat uit vrouwen, en waar in de film Richard Gere zijn opdringerige advocaat te lijf gaat, laat ik Vivian hem zelfs een ouderwets knietje geven.’
Dan ben ik vooral benieuwd naar hoe Lisa de iconische zin: ‘Who do you think you are? Cinde fucking rella?’ heeft vertaald.
‘Gewoon Asse fokking poester. Ik denk dat het publiek dat wel begrijpt.’
Gerustgesteld ben ik als ook de iconische Rodeo Drive-scène in de musical zit. Je weet wel, het big-huge-mistake wraakmoment. Hoe heeft Lisa dat aangepakt?
‘O ja, hoe deed ik dat ook alweer? Ja. Zo! ‘Jullie werken op commissie toch? Grote fout. Big. Huge.’ Je kan gelukkig wel met de Engelse taal spelen omdat Nederlanders zo goed Engels spreken.’
Maar terug naar het script. Hoe ging dat?
‘Het script is echt letterlijk de film. Everybody knows the love story. Maar de liedjes, geschreven door Bryan Adams, zijn allemaal nieuw. Dus dan wil je het zo vertalen dat het past binnen de melodie en wil je tegelijkertijd de boodschap vasthouden. Dan werk je dus bijna met twee hersenhelften. Bij het script hoef je niet binnen een melodie te blijven, maar je wil wel de humor naar het Nederlands vertalen. Wij zijn een stuk grover dan Amerikanen, maar het moet ook wel voor een breed publiek passen dus het mag niet te plat worden. 5 procent inspiratie, 95 procent perspiratie. Ik zit ook gewoon te ploeteren achter mijn computer.
Dat ik zelf speler, maker en zangeres ben helpt wel. Ik zit heerlijk een beetje theater te maken thuis achter mijn laptop.’
Ondertussen brainstormen we over wie de ideale Edward zou zijn, want die rol is nog niet ingevuld. Xander de Buisonjé of Jaap Reesema, opper ik. Te oud mag niet want dat is niet meer passend in deze tijd, denk ik. ‘Liefde kent geen leeftijd’, is Lisa’s slotakkoord en daar ben ik het dan ook wel weer mee eens.
Net als met de uiteindelijke keuze voor Jan Kooijman en Charly Luske overigens.
Ik heb ervan genoten. Het is een precies-zoals-je-het-hebben-wil-met-een-lach-en-een-traan-en-heel-veel-feelgood kind of musical.
Wil je ook naar deze heerlijke musical? Bestel hier je kaartjes…