Laat ze maar schuiven bij de Lidl!

 

Er zijn minstens dertien redenen om er te kopen.

 

 

Welkom bij de Lidl, de van oorsprong Duitse supermarktketen bekend vanwege de lage prijzen, het beperkte assortiment en de best wel ongezellige winkels waar niet wordt gedaan aan productpresentatie want dat kost alleen maar tijd (en geld). Maar laat me maar schuiven daar bij de Lidl. Want ongemerkt zijn ze opeens hard op weg om de meest progressieve supermarkt van ons land te worden.

 

Er zijn minstens dertien redenen om er te kopen:

 

1. Voedselverspilling wordt er tegengegaan door producten waarvan de houdbaarheid de volgende dag verloopt in de ramsj te doen voor € 0,25 of € 0,50. Afgelopen jaar is er een proef gedraaid met deze aanpak die maar liefst een derde minder verspilling tot gevolg had. De afspraak is dat er in 2030 zelfs de helft minder weggegooid gaat worden.

 

2. Minder plastic is ook het motto. Alleen al door appels anders te verpakken wordt er per jaar 50.000 kilo minder plastic verbruikt – hoeveel plasticsoep zou dat zijn?

 

3. Lidl was de eerste die nog uitsluitend duurzame vis verkocht.

 

4. De eerste die alleen melk van weidekoeien in de koeling had staan.

 

5. De eerste die sigaretten uit het assortiment haalde.

 

6. De eerste plofkipvrije supermarkt.

 

7. En de enige die het Kipster-ei in de schappen heeft, het meest milieu- en diervriendelijke ei van de wereld, gelegd door kippen die uitsluitend gevoerd worden met ‘reststromen’: brood- en graanresten uit (Lidl)bakkerijen.

 

8. Ook al zo fijn: de haantjes die uit de Kipsters worden geboren worden niet een dag na de geboorte vergast, maar groeien op om na een gelukkig leven te worden verwerkt in producten als de Kipstergrillworst, wat de worst drie sterren van de Dierenbescherming opleverde.  

 

9. Al doende komt een kwart van de omzet nu al uit producten met een duurzaamheidskeurmerk – andere supermarkten komen gemiddeld aan 15 procent.

 

10.  Bij de Lidl in Woerden draait een proef met zonnepanelen. Maar liefst 1.766 staan er op het dak en die leveren met z’n allen genoeg stroom op om alle levensmiddelen te koelen of stijf bevroren te houden, wat deze vestiging meteen deze eerste energie-neutrale supermarkt van Nederland maakt. Wie volgt er alstublieft?

 

11.  In datzelfde filiaal kun je tijdens het winkelen voor nop je elektrische auto opladen.

 

12.  In juni stond het bedrijf voor het eerst bovenaan de ranglijst van Oxfam Novib die laat zien hoe supermarkten scoren op mensenrechten.

 

13.  En alsof dat allemaal niks is komt Lidl ook nog eens hartstikke vaak als beste uit consumententests. Zo bevat de hazelnootpasta meer hazelnoten dan alle andere merken en kregen sommige huismerken (W5 schoonmaak- en wasmiddelen en Kordaat bier) een soort A-merkstatus.

 

Allemaal redenen waardoor 70% van de Nederlanders – ook degenen die niet eens heel erg op de kleintjes hoeven te letten – weleens bij Lidl koopt. Al is het maar omdat je alleen hier het duurzaamste ei ter wereld kan kopen!

 

Bron: Volkskrant

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans