Hier lusten de honden geen brood van!

Tjongejonge, af en toe val ik van mijn stoel als ik het nieuws hoor. Met stijgende verbazing luister ik naar een bericht waarvan ik denk: menen ze dat nou echt? Of is het een manier om in dat nieuws te komen?

 

Vanmorgen was het weer zover. Ik ben net wakker en lig vanuit mijn bed te luisteren naar het ochtendjournaal en dan hoor ik het volgende: ‘De grote Amerikaanse dierenrechtenorganisatie PETA wil af van dieronvriendelijke spreekwoorden en gezegden.’ Ik ben nog niet helemaal wakker en denk dat ik het niet goed heb verstaan. Maar tien minuten later hoor ik dat bericht toch echt opnieuw. Nu ben ik ben even van mijn à propos. Ehm… Serieus?

 

Via een echte campagne op sociale media probeert PETA mensen over te halen om bepaalde uitdrukkingen in de hedendaagse taal te veranderen in een diervriendelijke variant. Als het aan hen ligt, zeg ik nooit meer dat ik ‘de koe bij de hoorns moet vatten’. Dat is zielig voor de koe, aldus PETA. Als alternatief mag ik wel zeggen dat ik ‘de bloem bij de doornen vat’. Ook ben je geen proefkonijn meer, maar ben je een reageerbuisje. Huh?

 

Volgens een woordvoerder van PETA zijn “Velen van ons zijn opgegroeid met uitdrukkingen waarin dieren met geweld worden behandeld. Zoals twee vliegen in één klap slaan, of een kip zonder kop. Die taal is verouderd.” PETA vergelijkt deze volgens hen dieronvriendelijke leuzen met racisme en homofobie. “Net als dat racistische en homofobe taal onacceptabel is geworden, zullen ook dieronvriendelijke leuzen verdwijnen als meer mensen dieren gaan waarderen voor wie ze zijn”, schrijft de organisatie op Twitter. De critici zitten op Twitter meteen in de hoogste boom. Zij vinden dat PETA de rassen- en genderkwesties in Amerika met deze campagne bagatelliseert.

 

Nou, mij kun je inmiddels wegdragen hoor. Ik nam PETA altijd serieus als dierenrechtenorganisatie. Zij stellen dingen aan de kaak die we liever niet willen weten en hebben met hun vlijmscherpe campagnes de afgelopen jaren ongelofelijk veel bereikt. Eén van de bekendste is een advertentie waarin vijf supermodellen naakt poseren met de slogan ‘We gaan liever naakt, dan dat we bont dragen.’ Dat raakte een gevoelige snaar bij het grote publiek en op die manier werd PETA een organisatie waar de mode-industrie echt rekening mee moest houden. Het gebruik van bont is zo langzamerhand helemaal van de grote catwalks verdwenen.

 

Ik lees ook dat er in de Nederlandse gemeentepolitiek vorig jaar ook is geprobeerd om dieronvriendelijk taalgebruik te wijzigen in een vriendelijke ‘vegan’-variant.

 

 

Geloof je me niet? De lokale Partij voor de Dieren in Den Haag wilde een voorstel van GroenLinks niet mee-ondertekenen vanwege de titel van de motie, ‘Boter bij de vis’. En toen de SP met een amendement kwam met de naam ‘Twee vliegen in één klap’ is die titel onder druk van de Partij voor de Dieren veranderd in ‘Win-winsituatie’. “En dat is geen grapje”, benadrukt SP-raadslid Aisha Akhiat nog.

 

Sorry hoor, ik begrijp het niet helemaal. Zwarte Piet is het land nog niet uit en daar is de volgende nutteloze discussie. Dwaalt PETA nu niet te veel af van waar het werkelijk om gaat? Gezien de boze reacties op Twitter zijn ze nu zelf het haasje. Maar dat mag ik dus niet meer zeggen….

Door: Irene Smit

Irene is redacteur bij Franska.nl. Met haar man, twee pubers en een teckel woont ze in Haarlem. Ze zou graag willen zingen als Ella Fitzgerald en koken als Nigella Lawson. Tot het zover is, blijft ze lekker schrijven over allerlei zaken die haar verbazen.

Afbeelding van Irene Smit