‘Het is zo frustrerend dat school niet meewerkt’
De zoon van Paula is over naar de derde maar ze maakt zich grote zorgen over het nieuwe leerjaar. Want school weigert ondanks allerlei beloften om mee te werken met extra hulp.
‘Met een grote zwaai zie ik Jelmer de hoek om fietsen. Een lange slungel van 15 die volop in de puberteit zit. Hoewel we een heel fijne zomervakantie hadden is hij de laatste dagen nogal stilletjes en chagrijnig. Nog een week en dan begint school weer en volgens mij zit hem dat dwars. Daarin is hij niet de enige want ondanks dat hij toch over is naar de derde, maak ik me grote zorgen.
Al sinds zijn geboorte is Jelmer wat trager in zijn motoriek. Hij groeide zo hard dat het hem op een gegeven moment in de weg zat. Hij liep laat, kon pas laat zijn veters strikken en met schrijven heeft hij nog steeds moeite. Zijn fijne motoriek is niet wat het zou moeten zijn en hij heeft ADD, maar hij functioneert prima met Ritalin en als hij af en toe eens struikelt omdat zijn veters loszitten, dan is dat maar zo.
Afgelopen jaar zat hij in de tweede klas van de middelbare school. Eindelijk weer een normaal jaar na die lange coronaperiode waarbij hij vaker thuis les had dan op school. Die maanden waren niet alleen lastig voor hem, ook ik moest behoorlijk aan de bak om hem gemotiveerd te houden zodat hij iedere dag op tijd achter de laptop zat om de lessen te volgen. Uiteindelijk kreeg hij zijn havoadvies en startte hij in de brugklas van een school die we speciaal hadden uitgezocht op de extra hulp die ze zouden bieden. Zo zou hij extra huiswerkbegeleiding kunnen krijgen in verband met zijn concentratiestoornis en zou hij met een laptop mogen werken. Maar het lijkt wel alsof ik steeds in gevecht ben met school om dingen geregeld te krijgen en als ik dat met de mentor wil bespreken doet ze allerlei toezeggingen waar steeds niets van terechtkomt.
Voor Jelmer is het echt heel vervelend om vaak een onvoldoende te krijgen omdat zijn docenten zijn handschrift niet kunnen lezen, terwijl hij zo zijn best doet. Dan moet ik weer met die leraren mailen met de vraag of hij een proefwerk samen met mij in mag zien om ervoor te zorgen dat hij toch het cijfer krijgt dat hij verdient. Een eenvoudige oplossing is dat hij sommige toetsen mondeling kan doen of via een laptop. Maar school wilde het in het brugjaar eerst even aanzien. En toen hij eenmaal met zijn hakken over de sloot aan de tweede klas begon, hadden zijn docenten er zogenaamd geen tijd voor of er was er een speciale laptop van school voor nodig. En dat moest ik dan via een docent van de bovenbouw regelen, maar die zat met een burn-out thuis.
Weken gingen er voorbij dat er niets gebeurde want degene die hem moest vervangen wist niet hoe het zat met deze regeling en stuurde me weer terug naar de mentor die zei dat ze niets voor me kon betekenen. Zo tikten de dagen maar door en werd ik iedere keer weer van het kastje naar de muur gestuurd. Jelmer is niet dom, hij heeft alleen een beetje hulp nodig. Hulp die school zou moeten bieden. We hebben deze school vorig jaar zelfs speciaal uitgekozen hoewel Jelmer er bijna drie kwartier naartoe moet fietsen terwijl er ook een middelbare school bij ons in de buurt is.
Uiteindelijk is Jelmer echt met zijn hakken over de sloot naar de derde overgegaan, maar ik houd mijn hart vast hoe dit het komende jaar op school zal zijn. Hoewel ik nog voor de vakantie aan de mentor heb gevraagd om extra huiswerkbegeleiding die hij vanwege zijn ADD zou moeten krijgen heb ik daar nog geen toezegging op gekregen omdat ze niet wist of hij daarvoor in aanmerking zou komen. En dat met die laptop is ook nog steeds niet rond.
Soms vraag ik me af waarom het zo moeilijk is om op die school dingen voor elkaar te krijgen. Kinderen zoals Jelmer hebben het al niet makkelijk maar daar kunnen ze toch zeker niks aan doen? Het zou zoveel schelen als school voor deze kinderen eens een stapje harder zouden lopen in plaats van ze aan hun lot over te laten.’
‘Misschien heb je dit artikel al eerder gelezen op Franska.nl. Omdat we blijven groeien willen we deze mooie verhalen ook graag delen met onze nieuwe lezeressen. Wil jij ook iets delen met onze lezeressen, mail je verhaal dan naar info@franska.nl.’