Even over JINEK van gisteravond
Er zat een interessante gastenschare bij Eva Jinek aan tafel gisteravond.
Dolores Leeuwin (die allerleukste vrouw die ik vooral ken van haar reporter-rol bij het Sinterklaasjournaal), Miljuschka Witzenhausen en een leuke jonge jongen in Adidas-hoodie. Ik zocht de rode draad, een verband tussen deze mensen. Dat bleek hoogbegaafdheid. We zagen een fragment waarbij Dolores Leeuwin de IQ-test won met een IQ van 159. Dat lijkt me een schok als je nooit een idee had van je ‘anders zijn’. Vooral als je, zoals Leeuwin, hebt geworsteld met de middelbare school. Erik, zo heette de jongen in Adidas-hoodie wist ik inmiddels, had niet bepaald geworsteld met de middelbare school. Hij hing op zijn dertiende de vlag met zijn schooltas onder zijn slaapkamerraam. Geslaagd voor het gymnasium. Miljuschka, haar wordt ook weinig gewoons gegund die arme vrouw, kwam er al in groep 3 achter dat haar zoons brein anders werkte en had gelukkig de middelen om hem (en daarna haar dochter) te gidsen door het leven.
Nu denk jij vast wat ik denk: in sommige buurten regent het HB’ers. HB, dat is spreektaal voor hoogbegaafd. HB gebruiken mensen voor wie hoogbegaafd zijn de normaalste zaak van de wereld is. Want is je kind HB, dus reteslim, dan kunnen ze dat maar van een iemand hebben. Ja, van die briljante ouder.
Ik ken die types ook. Maar als je echt hoogbegaafd bent, is het geen feest. Maar liefst 25 procent van de kinderen die thuis zitten omdat ze geen passend onderwijs kunnen vinden, is hoogbegaafd. Hoogbegaafden vinden weinig aansluiting en hebben daardoor vaak ook last van depressieve gedachten.
Wat ik interessant vond, was dat Dolores (ik mocht inmiddels Dolores zeggen, vond ik, ik zat tenslotte al tien minuten naar haar te luisteren) zei dat hoogbegaafde kinderen echt een andere aanpak nodig hebben. Ze krijgen vaak meer lesstof, omdat hen dat zoet zou houden. ‘Maar voor ons is dat gewoon meer saaie leerstof. Dat het voor die leraar moeilijk is, betekent niet dat het dat voor ons ook is. Wij vinden het saai en heel makkelijk.’
Ik vond het kortom een gesprek dat vandaag om me heen blijft dwarrelen. Op je dertiende klaar zijn met het gymnasium, bij De Wereld Draait Door uitleggen wat de vijfde dimensie inhoudt. Het woord wonderlijk lijkt me hier bijzonder goed op zijn plaats.