En toen op een dag, na zo’n 700 covers, werd het dood- en doodstil rondom Linda Evangelista
Omdat ze ‘op gruwelijke wijze verminkt was’ dook ze onder, blijkt nu.
Beestachtig mooi vond ik haar met die prachtige, scherpe kaaklijn, katachtige ogen en dat geraffineerde korte kapsel. Niet dat zij de enige was waar ik me voor om zou draaien op straat – de jaren negentig waren ook de jaren van Naomi Campbell, Christy Turlington, Claudia Schiffer en Elle MacPherson om maar eens een dwarsstraat te noemen – maar zij had net dat ietsje extra. De modewereld beschouwde haar als ‘the GOAT’ – the greatest of all time. Karl Lagerfeld vond haar simpelweg de beste, schijnt hij ooit gezegd te hebben.
Want Linda was volgens hem een écht model. Waarmee hij bedoelde puur en simpel en verder zonder pretenties of ambities om iets anders of iets meer dan model te zijn. Franca Sozzani, de legendarische, inmiddels overleden hoofdredacteur van de Italiaanse Vogue was ook very much into Linda, want hij zette Evangelista maar liefst 24 keer op de cover omdat haar gezicht simpelweg de meeste mogelijkheden had.
En toen op een dag, na zo’n 700 covers en ontelbare modeseries en reclamecampagnes, werd het opeens heel erg stil rondom Linda. Terwijl de andere groten uit haar hoogtijdagen nog wel nu en dan te zien waren op een catwalk of cover, was Evangelista letterlijk van het toneel verdwenen. Van de week las ik in de Volkskrant dat ze was ondergedoken omdat ze ‘op gruwelijke wijze verminkt was’ na het ondergaan van ‘coolsculpting’ – een methode waarmee ze zonder chirurgie, maar door middel van bevriezing van vetcellen, vet in haar buik, rug, dijen en rond haar kaaklijn had willen doen verdwijnen. Maar de vetcellen verdwenen niet; ze vermenigvuldigden zich en manifesteren zich nu als harde, rechthoekige en uitpuilende massa’s op de behandelde plekken.
Slachtoffer van de zeldzame reactie ‘paradoxal adipose hyperplasia’ die bij slechts één procent van de behandelingen voorkomt, volgens de fabrikant. Een reactie die niet alleen heel erg zichtbaar, ontsierend en pijnlijk is, maar ook nog eens vrijwel onomkeerbaar. Na een langdurige depressie die hiervan het gevolg was, besloot Evangelista haar verhaal dan toch maar met de wereld te delen en de fabrikant aan te klagen. Nadat de zaak geschikt was toonde Evangelista zich opnieuw een heel grote door haar ‘verminking’ (vreemde uitstulpingen onder haar oksels en aan de binnenkant van haar dijen) met de wereld te delen. Haar moed werd beloond. Kim Jones van het Italiaanse modehuis Fendi vroeg haar voor een nieuwe campagne en nu is er het kroonjuweel in het leven van elk model: de cover van het septembernummer van Vogue. De koningin der supermodellen is terug op haar troon en dat heeft ze dik verdiend.