Dit zijn de zeven meest misleidende voedselproducten van het jaar 2024

 

Onze lieve collega’s van FavorFlav hebben van eten hun vak gemaakt. Je moet bij deze lekkerbekken zijn voor de beste recepten, geinige weetjes en de laatste eettrends. Willen wij natuurlijk ook van op de hoogte zijn. Vandaag: Dit zijn de zeven meest misleidende voedselproducten van het jaar 2024.

 

 

Het jaar loopt weer ten einde en het is tijd voor lijstjes. Waaronder die van de jaarlijkse Gouden Windei. Voedselwaakhond Foodwatch heeft zojuist de genomineerden voor het Gouden Windei 2024 bekendgemaakt. Er zijn dit jaar, het is de 15e editie, zeven kanshebbers voor de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka zijn de genomineerden dit jaar.

 

Foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. Hieruit worden de kandidaten voor het Gouden Windei geselecteerd. De genomineerden, die het veel te bont maken, worden op basis van deze meldingen en marktonderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd.

 

De prijs die niemand wil

Vanaf vandaag mag het Nederlandse publiek stemmen om het meest misleidende voedingsmiddel van 2024 te kiezen. Het product dat de meeste stemmen krijgt, wint dit jaar het Gouden Windei: de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil. Foodwatch vraagt met de verkiezing aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten structureel gebruiken om hun producten te verkopen.

 

Krimpflatie en beknibbelflatie

Dit jaar staat de verkiezing in het teken van krimpflatie en beknibbelflatie. Krimpflatie en beknibbelflatie zijn misleidende trucs die worden gebruikt door fabrikanten om dezelfde of een hogere prijs te vragen voor minder inhoud en/of mindere kwaliteit. Zo krijg je als consument, zonder het te merken, minder product of een slechter product dan voorheen. Beide trucs zijn zeer lastig om te ontdekken, want vaak zijn oude verpakkingen en kassabonnetjes al weggegooid. Oude prijzen en ingrediëntenlijsten zijn hierdoor lastig te achterhalen.

 

Door dit soort gevoelsmatige misleiding aan de kaak te stellen, wil Foodwatch eerlijkheid in de supermarkt bevorderen en fabrikanten aansporen om transparanter te zijn. Dat kunnen wij natuurlijk alleen maar aanmoedigen.

AH-Lekkerbekjes
Lekker dan, minder lekkerbekjes voor je geld (@beeld: Foodwatch)

 

Genomineerden Gouden Windei

  1. Albert Heijn is dit jaar genomineerd met AH Lekkerbekjes uit de diepvries. Het ongemerkt verlagen van het visgehalte van 75% naar 55% koolvis en het dikker maken van de korst zorgt ervoor dat je minder vis voor je geld krijgt, terwijl je denkt een volwaardig product te kopen.
  2. De Liga Repen Noten Amandel & Pinda van fabrikant Mondelez maken kans op de prijs, omdat deze repen lichter zijn geworden (van 40 naar 35 gram per reep) en je portemonnee door de enorme prijsstijging van haast 45% per kilo hier ook flink van afvalt. Krimpflatie in optima forma.
  3. Luxe uitpakken bij het ontbijt? Uitgekleed worden bij het boodschappen doen! ‘New recipe’ staat er op de verpakking van Danerolles Pains au Chocolat. Dat betekent in werkelijkheid: minder chocolade, geen boterconcentraat meer en nog maar zes broodjes in een verpakking in plaats van acht.
  4. Minder én goedkopere koffie in je cups. Nestlé bewijst met deze Nescafé Farmers Origin India koffiecapsules dat ze beknibbelflatie en krimpflatie dondersgoed snappen. De inhoud per cupje is afgenomen van 53 gram naar 44 gram. En in plaats van 100% arabica is er nu een mix van arabica- en goedkopere robusta-bonen. De prijs voor 10 cups is gelijk gebleven.
  5. Knorr Veggie Wraps Wortel zijn eerder dit jaar een stuk kleiner geworden. De nieuwe kiloprijs is echter gestegen naar 11,00 euro ten opzichte van 8,27 euro. Dit trekt de transparantie en eerlijkheid van de prijs van dit Unilever-product ernstig in twijfel.
  6. ‘Nu mét palmolie voor die bittere smaak van ontbossing’ had er op de verpakking kunnen staan. Het stilzwijgend vervangen van zonnebloemolie voor goedkopere, ongezondere en minder duurzame palmolie in Milka Choco Sensation cookies is misleidend te noemen van fabrikant Mondelez.
  7. Het verlagen van de inhoud van Hertog IJssalon Citroentaart Meringue van 900 ml naar 825 ml betekent dat je minder product krijgt voor je geld. Er zitten tegenwoordig nog maar 8 porties in een verpakking in plaats van 9. Bovendien is de literprijs van 5,50 euro naar 6,05 euro verhoogd. Dat is pas zuur van Unilever!

 

Iedereen die mee wil doen aan de verkiezing om het Gouden Windei kan vanaf nu stemmen via www.goudenwindei.nl

 

Door: Redactie FavorFlav