Dit gebeurt er met bestelde kleding die je retour stuurt
Je hebt het vast ook weleens gedaan; je hebt eigenlijk geen nieuwe broek nodig maar als je zit te scrollen op de site van je favoriete webshop ga je toch overstag.
Dus mik je je virtuele mandje vol met verschillende modellen en laat die aan huis bezorgen op een moment dat het jou het beste uitkomt. Easypeasy. En eerlijk zeggen: jij hebt vast ook weleens iets in meerdere maten besteld zodat je zeker wist dat het zou passen? No problemo toch? Want wat je niet houdt, mag je gratis terugsturen. Mijn vriendin J. stond zelfs een tijdje op de zwarte lijst bij Wehkamp omdat ze te vaak kleding terugstuurde die ze niet wilde hebben. Zij mocht toen drie maanden lang niets bestellen, want de bezorgers en Wehkamp bleven aan de gang met haar retouren.
Als je toch eens zou weten hoeveel pakketjes er dag en nacht van A naar B worden gestuurd, zou je er helemaal tureluurs van worden. Je moet je voorstellen dat zo’n online shop die op een drukke dag duizenden artikelen aan haar klanten verstuurt, daar gemiddeld de helft van terugkrijgt. Al die retouren moeten dus weer worden nagekeken en opnieuw netjes worden verpakt. Want als die nieuwe broek bij jou op de mat belandt wil jij ook graag dat hij er perfect uitziet en ben je niet blij als die door een andere klant is teruggestuurd, terwijl ze hem misschien stiekem naar een feestje heeft gedragen. Want dat gebeurt vaker dan je denkt en daar wordt dus op gecontroleerd.
Maar het bizarre is dat het soms goedkoper is om een kledingstuk te vernietigen dan om het helemaal door iemand te laten controleren en opnieuw te verpakken. En dus belanden er duizenden kilo’s aan splinternieuwe kleding in enorme balen bij opkopers die ze vervolgens door de shredder in kleine stukjes versnipperen zodat het gerecycled kan worden in bijvoorbeeld vulling voor boksballen.
En dat weet de gemiddelde internetshopper niet. Ik zat daarom met het schaamrood op m’n kaken te kijken naar het programma ‘Op volle retouren’ dat je via NPO Start terug kunt zien. Hierin wordt haarfijn uitgelegd wat een enorme vervuiler ik eigenlijk ben met mijn onlineshopgedrag. Eigenlijk is dit verplichte kost voor iedereen die vaak pakketjes retour stuurt. Ik denk voortaan wel twee keer na voor ik op de bestelknop druk.