Deze verbijsterende camerabeelden lieten de oplossing zien
Op een gegeven moment viel het op dat er wel heel erg vaak een pakketje kwijtraakt in ons appartementengebouw.
Vierentwintig appartementen delen samen één hoofdingang met één centrale hal en in die hal is het een komen en gaan van pakketdiensten. Van PostNL tot DHL en DPD, en van GLS en UPS tot TNT/FedEx, ze lopen de deur stuk voor stuk plat. Wat al die verschillende bezorgers met elkaar delen, is dat ze de pakketten in de hal dumpen in plaats van ze met de lift naar je voordeur te brengen – wat, gezien het moordende tempo dat er gedraaid moet worden om hier een boterham mee te kunnen verdienen, begrijpelijk is en daarom wordt getolereerd.
Maar op een gegeven moment viel het op dat er wel héél vaak een pakketje verdwijnt. En gek genoeg gaat het niet alleen altijd om pakketten die door de bezorger als ‘afgeleverd’ zijn afgevinkt, maar ook heel vaak om pakketten die door bewoners eerst zijn opgemerkt om daarna alsnog in rook op te gaan. Voordat we elkaar zouden gaan verdenken, werd er in de ALV van onze VvE gestemd over het al dan niet installeren van camera’s en niet lang daarna werd iedereen die ons gebouw in- en uitwandelt gefilmd en bewaard om later terug te zien als daar reden toe is.
Die reden was er toen een paar weken geleden een groot pakket van Dyson plotseling foetsie was nadat het eerder toch echt besteld was – en door meerdere bewoners opgemerkt. De camerabeelden moesten voor opheldering zorgen – en dat deden ze. Eerst zijn er beelden van de bezorger die het pakket keurig in een hoekje neerzet. Dan zijn er beelden van verschillende bewoners die het pakket keurig onaangeroerd laten. En dan komen er beelden van een volgende pakketdienst die komt leveren. De bezorger heeft twee keer nodig om zijn lading te kunnen lossen. Als alles is neergezet en uitgestald, aarzelt hij even, kijkt dan schichtig om zich heen, pakt het Dyson-pakket op en wandelt er doodgemoedereerd mee naar buiten om het in zijn bestelbus te zetten en mee te nemen.
Stap 1 was gezet: de dader was ontmaskerd. Stap 2 heeft nog heel wat voeten in de aarde. Want de dader via zijn werkgever in zijn kraag vatten, is nog niet zo eenvoudig als het lijkt en zo dat al lukt, is de Dyson daarmee nog niet boven water, want waarschijnlijk al doorverhandeld. En Dyson aansprakelijk stellen of de betreffende pakketdienst die de Dyson afleverde, is vechten tegen de bierkaai. Het pakket is immers zwart op wit bezorgd en daar valt dan ook weer geen speld tussen te krijgen.