De beste beauty­trip

 

Ik kende het merk Babor uit mijn jeugd. Mijn moeder gebruikte het en moeders van vriendinnetjes.

 

Ik herinner me een bruine verpakking met gouden letters. En dat ze er blij mee waren, dat ook. En de ampullen natuurlijk, fascinerend vond ik dat. Een glazen buisje waar je de dop afknakte en de emulsie over je gezicht smeerde. Later, ja later, dan deed ik dat ook.
 

Nu werd ik ineens uitgenodigd door die vriend uit een ver verleden. Of ik me wilde onderdompelen in de wereld van het Duitse beautymerk. Waar ik achter kwam was dat die vriend uit het verleden ontzettend met zijn tijd was meegegaan en ook je bestie blijft de komende jaren.
 

Babor is een familiebedrijf (derde generatie) waarbij alles in Duitsland wordt gedaan. Science en research vinden in Duitsland plaats, evenals de productontwikkeling en de uiteindelijke vervaardiging van het product. Tijdens de rondleiding door het pand, dat de afgelopen decennia ontzettend is uitgedijd, zie ik hoe de ampullen worden gevuld en verpakt. We zien zelfs al de verpakking van de speciale paasdoos die elk jaar in een speciale en natuurlijk limited edition op de markt wordt gebracht. De betrokken medewerkster smeekt ons het ei niet op onze sociale kanalen te delen. Vooruit, we houden ons in. Babor was een pionier op beautygebied. Ze lanceerden het fenomeen ampullen waardoor het product niet in contact komt met zuurstof en je daardoor elke keer weer de meest geconcentreerde versie op je huid aanbrengt. Verder waren zij het die met het, inmiddels veel gekopieerde, idee van de beautyadventskalender kwam. En de paasdoos dus.
 

Wat Babor voor mij een nog interessanter merk maakt is dat er meer vrouwen werken dan mannen (67% versus 33%), dat alles met groene elektriciteit wordt gemaakt en carbonneutraal wordt vervoerd. Ook hebben ze geen plastic folie meer om hun producten, iets waar ik me elke keer druk om kan maken als ik weer eens een flacon van het een of ander uitpak dat zo hermetisch is verpakt alsof het naar de maan vervoerd moet worden.
 

Dat doet Babor dus niet. Kitty, de Nederlandse, directeur van Babor is de beste ambassadeur die het merk kan bedenken. Omdat ze er op z’n J.Lo’s goed geconserveerd uitziet, maar ook omdat ze ons vrouwen begrijpt, zelf hard werkt, veel reist en weet hoe je je huid moet verzorgen. Ik behoor tot het groepje verwende vrouwen als het cosmeticaproducten betreft, maar ik ben echt fan geworden van haar lievelingen. Ik som ze even op.
 

De Hy-Öl, echt de allerbeste reiniging denkbaar. Twee pompjes op je hand, mengen met wat water, aanbrengen op je ogen en woef, weg is het.
Dan de showergel uit hun spasegment. Die tube heeft Kitty altijd bij zich zodat ze zich in elk hotel thuis voelt en ik heb hem nu standaard in mijn sporttas zitten. Voor een echte spabeleving heb ik geen tijd, maar zo creëer ik mijn eigen momentje onder de douche. Verder ben ik fan van hun Active Purifier die werkzame stoffen heeft tegen een onzuivere huid en puistjes, perfect voor pubers in aantocht.
 

Denk bij dit alles het pittoreske Aken met hun natuurlijke, zuivere bronnen en de heel schappelijke prijzen en je wilt ook bij de Babor-familie horen. En wist je dat ze een eigen salon in Amsterdam hebben?
In een geweldig pand? Ik zou zeggen: ga kijken en onderga het. Als ik er fan van ben, zul je niet teleurgesteld zijn.

 

Door: May-Britt Mobach

Afbeelding van May-Britt Mobach