Kikker
in je bil
Beatrijs: Mijn veters zaten strak, m’n broek was stevig vastgegespt – geen ruimte voor verdwaalde kikkers. Mij konden ze niet pakken.
Toch ben ik in één grap getrapt. Die van het Jeugdjournaal. Ze brachten het nieuws dat er voortaan geen 1-aprilgrappen meer werden gemaakt bij het Jeugdjournaal; de hoofdredacteur legde uit waarom: ‘Je moet als nieuwsorganisatie serieus blijven; anders zullen kinderen je voortaan niet meer geloven; er is al fakenieuws zat.’ Ook sprak een pedagoog: ‘Kinderen raken anders in de war.’
Ik was zó verbaasd.
En achteraf zó blij dat ik er niet verbolgen over heb getwitterd.
Het werd zo’n beetje de parade van commerciële
1-aprilgrappen
Verder presenteerde de Hema rookworstvlaai, bood Albert Heijn zelfrijdende winkelwagentjes, CoolBlue kwam met een Pakketvertrager, Chocomel had een condoom met Chocomel-smaak… Het werd zo’n beetje de parade van commerciële 1-aprilgrappen; elk zichzelf serieus nemend bedrijf deed z’n best om in het nieuws te komen. Ik werd er stante pede marketingstunt-moe van.
Eén organisatie stak er met kop en schouders bovenuit. Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Niet echt eentje waar ik van tevoren op ingezet zou hebben… Het keuzemenu van de telefoon bij de ambassade was namelijk aangepast. ‘U heeft de Russische ambassade bereikt. Toets 1 om een telefoontje van een Russische diplomaat naar uw politieke tegenstanders te regelen. Toets 2 voor de diensten van Russische hackers. En om inmenging tijdens verkiezingen aan te vragen: toets 3 en wacht op de eerstvolgende verkiezingen.’
Wat gingen deze Russen lekker vilein aan de haal met onze vooroordelen. Een typisch gevalletje mooie zelfspot.
Jezelf niet te serieus nemen, daar kunnen veel mensen (politici included) nog wat van leren. Serieus.
Beatrijs Bonarius is tekstschrijver & eindredacteur. Een mediavreter, zoals ze zelf zegt. Met een vrolijke, scherpe blik – en dito toetsenbord – kijkt ze voor Franska naar de actualiteit.