Weleens geprobeerd om een abonnement op te zeggen namens iemand die overleden is?  

 

Gelukkig horen die Kafkaiaanse toestanden dankzij dit bedrijf bijna tot het verleden.

 

 

 

Als familie van een overledene word je nog maanden, soms jaren, achtervolgd door alle abonnementen en lidmaatschappen die iemand tijdens zijn leven afsloot. En daarvan af te komen leidde nogal eens tot Kafkaiaanse toestanden. De bankrekening, gas en licht, verzekeringen, huur – dat is nog wel te doen. Maar als je van Warchild, Vodafone of de Staatsloterij probeert af te komen heb je vaak een lange adem nodig, want die websites zijn nou niet bepaald klantvriendelijk. En Facebook aan zijn verstand peuteren dat Sjaak niet meer gefeliciteerd kan worden om de simpele reden dat Sjaak al jaren niet meer leeft, is ook geen sinecure.

 

De oudere generatie heeft gemiddeld zo’n dertig abonnementen die na overlijden allemaal moeten worden beëindigd, omgezet of aangepast. De twintigers van nu hebben er wel zestig. Naast bankrekeningen en tijdschriften, Netflix, datingsites, games, Spotify en een OV-Chipkaart, is er nog een hele rits online accounts. Het is een nogal tijdrovende zoektocht om die allemaal op te zeggen omdat vaak keer op keer naam, adres, rekeningnummer en de overlijdensakte worden gevraagd. En dan nog gelden er vaak opzegtermijnen.

 

Dit moet makkelijker kunnen! dachten twee econometriestudenten een aantal jaren geleden. En inderdaad kan dat. Toen ze uitvonden dat bedrijven vaak uitgebreide en dure nabestaandenafdelingen hebben, bracht dat hen op het idee om die bedrijven zoveel mogelijk werk uit handen te nemen en daarmee die dure nabestaandenafdelingen overbodig te maken.

 

Inmiddels staat hun bedrijf, Closure genaamd, als een huis. Voor nabestaanden betekent dat concreet dat als die bijvoorbeeld het abonnement bij een provider als T-Mobile willen opzeggen, ze dan automatisch een lijst krijgen voorgelegd waarop ze alleen maar hoeven aan te vinken welke andere abonnementen er opgezegd moeten worden. Die lijst wordt vervolgens door Closure opgepakt zodat nabestaanden er verder geen omkijken meer naar hebben. De betreffende bedrijven betalen Closure per melding, hetgeen stukken efficiënter (en dus goedkoper) is dan voorheen.

 

Als het goed is, informeren uitvaartorganisaties hun klanten inmiddels ook al over het bestaan van Closure. Zo niet, dan is dit hun website.

 

Bron: AD

 

 

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans