Niemand is Superman

 

Als je succes hebt is de neiging groot om alleen maar te benoemen hoe geweldig het gaat. Roos is geraakt door de openhartigheid waarmee de hoofdredacteur van LINDA. deze week de prijs benoemt die je daarvoor moet betalen. Niemand is immers Superman.

 

Stel, je bent dé topscorer in de Champions League.
Stel, je tikt de ene prachtbal na de andere in de goal.
Stel, iedereen wil met jou spelen, de een na de ander sluit zich bij je aan, hopend op een nieuw succesverhaal.

 

En stel, je kijkt op een dag om je heen en concludeert: er raken steeds meer teamgenoten van je geblesseerd. Je bent zelf ook onderuit gegaan. Je weet dat iedereen roept om meer, meer, meer. Maar jij besluit: we gaan het een tijdje rustiger aan doen.
Daar heb je lef voor nodig, allemachtig veel lef. En waar je nog moediger voor moet zijn is om toe te geven dat je het spel misschien wat te fanatiek gespeeld hebt.

 

Toch deed Jildou van der Bijl, algemeen hoofdredacteur en creatief directeur van LINDA. het. Het tijdschrift LINDA. is een groot succes in de kiosk, de ene special na de andere wordt daarnaast gemaakt, er is een festival, er is LINDA.tv, het kan allemaal niet op. Of toch? Deze week vertelde Jildou openhartig in een interview  dat het merk dit jaar meer aandacht gaat besteden aan de eigen gezondheid. Jildou zegt dat de werkdruk wel erg hoog is geworden. ‘We hebben zoveel aanbod van jonge, goede, perfectionistische en ambitieuze mensen, dat we het voor het kiezen hebben. En dus nemen we alleen de besten aan. Mensen die het graag goed willen doen, altijd maar doorgaan en geen ‘nee’ kunnen zeggen. Die we veel verantwoordelijkheid geven, maar weinig coaching, omdat we die skills zelf ontberen. Daar zagen wij tot voor kort niets verkeerds in. Totdat de een na de ander omviel. We hadden een mijnenveld aangelegd voor het krijgen van een burn-out.’

 

Zelf raakte Jildou een paar jaar geleden ook al eens overwerkt. ‘Ik kreeg paniekaanvallen en reed iedere avond huilend naar huis.’ Inmiddels gaat het met haar prima, maar vindt ze het hoog tijd om iedereen op de werkvloer weer vol energie te krijgen.

 

Natuurlijk, dat willen alle managers wel. Maar wat me zo raakt aan dit verhaal, is de openheid ervan. LINDA. is een succesnummer, de neiging is groot om als je bij zo’n grote naam werkt alleen maar te benoemen hoe geweeeeeeldig het gaat. Succes heeft echter soms een prijs. Jildou heeft het lef die prijs te benoemen en zo te proberen openhartiger te zijn over werkdruk en balans in je leven. Niemand is immers Superman, ook bij LINDA. niet.

 

Maar als je durft toe te geven dat al dat succes en streven naar perfectie ook wel eens te veel kan zijn, ben je wel een echte topscorer.

 

 

Van tafeldame bij ‘De Wereld Draait Door’ tot deelnemer aan ‘Wie is de mol?’ Van columnist in het Parool tot het toneelstuk ‘Ajax mijn club’. Veelzijdiger dan journalist/schrijfster Roos Schlikker bestaat niet.

Fotografie: Brenda van Leeuwen