Moord­dadig mooi

 

Helaas zijn alle designmeubels van Moniques ouders verloren gegaan, want ze zou nu een moord doen voor al dat moois. Gelukkig wordt ze vaak herinnerd aan haar jeugd, omdat de meeste merken nog bestaan.

 

 

Even terug in de tijd. Ik zie in gedachten mijn moeder in 1967 op een zondag ontbijt maken. Wentelteefjes. In onze open eetkeuken met bar. Heel modern voor die tijd. Op het fornuis staat een ketel van Copco. Ik kijk de kamer rond. Boven de eettafel, een Deense lamp van Poul Henningson. Eromheen stoelen van Arne Jacobsen: de Mierstoel. Tegen de muur staat een wandmeubel van Poul Cadovius, een ontwerp uit 1948(!). Op de trolley van Pastoe staan Ultima whiskey glazen van iittala. De tafel is gedekt met Marimekko servies. Zwart met wit.

 

Ook toen was Deens en Fins design ‘hot’

 

Genoeg ‘namedropping’. Mijn punt is: ook toen was Deens en Fins design ‘hot’. Net als nu. Niks nieuws onder de zon. Da’s mooi, want dat betekent dat het tijdloos is. En daar hou ik van. Het enige verschil: toen richtte je je huis behoorlijk ‘stijlvast’ in. Je hield óf van modern (design), óf van antiek (vintage).

Dat is nu wel anders. We combineren er lustig op los. Dat is leuker, maar soms ook lastiger. Toch denk ik dat als je alleen dingen koopt die je zelf ècht mooi vindt (laat je niet gek maken door alle trends), dan past het altijd bij elkaar.

 

Helaas zijn alle designmeubels van mijn ouders verloren gegaan. Ze zijn te vaak verhuisd naar verre landen. Nu zou ik er een moord voor doen, voor al dat moois. Toen vond ik het vanzelfsprekend. Gelukkig word ik vaak herinnerd aan de smaak van mijn ouders. De meeste merken bestaan nog en ik volg ze op de voet. Zo ook Marimekko. Van de nieuwe collectie heeft Hortensie mijn hart gestolen. Zwart met wit. Net als toen. Maar onmiskenbaar anno nu. Met alles in zich om een klassieker te worden.

 

Nu ben ik wel benieuwd… Welk servies hadden jullie vroeger thuis?

 

Nog meer moois van Monique klik dan hier.
 

 

 

Monique, oorspronkelijk stilist (later hoofdredacteur van o.a. vtwonen), noemt zichzelf een ‘visual addict’. Ze heeft een hekel aan hypes en houdt van design èn van brocante. Ze vindt reizen net zo leuk als thuis zijn. Haar motto: investeer in herinneringen, kijk vooruit, geniet van vandaag.

beeld: marimekko.com