Huilen met de (kerst)pet op: dit zijn de liefste kerstreclames van 2019

 

Was het vorige jaar Frekkel de hond, is het dit jaar Freddie de egel waar ik spontaan tranen van in mijn ogen krijg. 

 

Of wat dacht je van Tommy’s sarpassiejo (lees: carpaccio) inclusief opa Overkant: zo zoet. Oh, en laten we vooral ook deze kerstcommercial van John Lewis met het allerliefste draakje in de hoofdrol niet vergeten. These days doe ik een geluksdansje als het tijd is voor het reclameblok. Dus mocht je de afgelopen dagen iets te diep in het Netflix-glaasje gekeken hebben, dan stel ik voor onderstaande minikerstfilms nog even snel op te snuiven. Want heel eerlijk: zonder kerstcommercials is het wat mij betreft geen kerst. Komen ze.

 

Freddie de egel

Na het verregende hondje Frekkel van vorig jaar is het nu het liefste egeltje Freddie dat de hoofdrol speelt in de kerstcommercial van de Staatsloterij. De belangrijkste boodschap? Dat het winnen van die gigantische hoofdprijs van 30 miljoen best nog even kan wachten met de zorg voor een diertje in nood. Want als je goed bent voor een ander, vind je vanzelf het geluk. Met of zonder die zak geld. 

 

Tommy’s kerstfeest

Dit is de eerste kerstreclame van de nieuwe supermarktmanager Ilse, die samen met haar man door hun kleine zoontje wordt uitgenodigd voor een kerstdiner op zijn kamer. Ze wilden zelf eigenlijk niets bijzonders doen dit jaar, maar daar denkt de jongen heel anders over. Hij pakt het groots en op z’n liefst aan met sarpassiejo (oftewel carpaccio) en heeft er uiteraard voor gezorgd dat de hele familie, inclusief opa Overkant, een uitnodiging heeft ontvangen. 

 

Draakje Edgar

Edgars vuurspuwende kwaliteiten zijn niet bepaald een goede match met kerst, en hij verpest dan ook het een en ander met als eindresultaat het liefste draakje met het zieligste hoofdje. Maar gelukkig vindt Edgar uiteindelijk met zijn vriendinnetje Ava een manier ‘to show them how much you care’. Allerliefst.

 

Op pad met de fam

Waar het vorige jaar opa en zijn kleinzoon waren, is het dit jaar een gezin dat wederom de boodschap ‘goed eten is samen eten’ via de PLUS-reclame met ons deelt. Wat er gebeurt? Halsoverkop zie je een gezin de kersttafel verlaten om met het kerstmenu inclusief boom de auto in te springen. Op weg naar…Tja, kijk zelf maar even. Het is echt heel zoet. 

 

Samen zijn

Moeder Lieke (We kennen de Jumbo-fam inmiddels wel, toch?) vertrekt in de drukke dagen voor kerst naar Tokio op zakenreis. Terwijl zij zich verheugt op wat quality time, raakt vader Bas totaal in paniek, wat uiteindelijk nergens voor nodig blijkt te zijn. Lieke voelt juist dat alleen zijn in de donkere dagen voor kerst, ver van haar gezin, helemaal niet zo ‘zen’ is, want de voorpret van kerst en alle voorbereidingen die daarbij horen betekenen eigenlijk gewoon samen zijn, waar dan ook ter wereld. Liehief. 

 

 

Door: Lilian Brijl

Afbeelding van Lilian Brijl