Horecagasten willen niet betalen voor kraanwater
Onze lieve collega’s van FavorFlav hebben van eten hun vak gemaakt. Je moet bij deze lekkerbekken zijn voor de beste recepten, geinige weetjes en de laatste eettrends. Willen wij natuurlijk ook van op de hoogte zijn. Vandaag: Nederlands willen niet betalen voor kraanwater op het terras.
Bij veel restaurants staat het op de kaart: karaf water. Gewoon water uit de kraan, maar je moet er wel voor betalen. Uit onderzoek blijkt dat 94% van de Nederlanders dat niet OK vindt. Waarom gebeurt het dan toch?
Al jarenlang is het een ergernis van horecagasten: je bestelt een glas water en je krijgt spa blauw, waar je flink voor moet betalen. Of de bediening zegt: dat hebben we niet. Hoe zit dat? Trekken ze ook de wc door met mineraalwater? Kortom: een glaasje water op het terras of in het restaurant zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn. Waarom vragen zoveel restaurants er dan toch geld voor – en nog flink ook.
Ook gratis lucht
AD vroeg Alain Caron, televisiekok en eigenaar van restaurants in Amsterdam, naar zijn mening. ‘Op kraanwater mag geen winst worden gemaakt,’ vindt hij. ‘Voor lucht betaal je toch ook niet?’ Maar hij begrijpt het wel als collega’s toch geld vragen voor een karafje water uit de kraan. Het waren zware jaren voor de horeca, en elk dubbeltje dat horecaondernemers kunnen verdienen is er weer eentje.
Plastic flesjes
KRNWTR+ voert als organisatie al jarenlang actie voor gratis kraanwater in restaurants. Ze doen dat vooral om het onnodige verbruik van plastic flesjes terug te dringen. Nederlands kraanwater is van geweldige kwaliteit, dus waarom moet er dan mineraalwater in een fancy flesje uit het buitenland worden gehaald? Dat is eigenlijk onzin. Ook is het niet gastvrij om mensen water te weigeren, vindt de Consumentenbond. ‘Het staat restaurants vrij om het niet te serveren, maar het staat gasten dan ook vrij om te vertrekken als het ze niet aanstaat,’ zeggen ze.
Afgewassen
Volgens de wet mag een restaurant zelf weten waar ze geld voor vragen en wat gratis wordt verstrekt. Kijk, als een gast alleen kraanwater bestelt en verder niks, dan is het misschien niet eens zo gek om daar geld voor te vragen. Het glas moet namelijk ook worden gehaald en gebracht, en worden afgewassen, en horecapersoneel werkt bepaald niet gratis. Maar een glaasje water tegen de dorst voordat je aan de witte wijn gaat, is alleen maar erg verstandig, toch? Of een karafje water op tafel, naast de andere drankjes die er al staan: goeie service?
Goed doel
Opvallend: Nederlanders vinden het geen probleem als de opbrengst van kraanwater naar een goed doel gaat. Maar als het geld voor het heerlijk helder kraanwater in de zak van de horeca-ondernemer verdwijnt, vindt volgens onderzoek 94% van de Nederlanders dat niet in de haak.
Beeld: Venster 33, waar kraanwater gewoon gratis is