Het is helemaal oké als je lief bent
Op de tafel bij mijn coach lagen een groot wit vel en een stel stiften. Terwijl ik vakkundig het schaaltje ongebrande noten soldaat maakte legde ze me uit wat de bedoeling was.
Ik moest opschrijven waar ik goed in was, wat mijn valkuilen waren und so weiter. Vraag me om een profielschets van vrienden, collega’s of familie en ik schrijf een boek over hen, maar iets over mezelf zeggen vind ik lastig, al lukte me het met behulp van mijn coach toch een lekkere lijst te maken. Alleen bleef één woord in mijn hoofd hangen. Lief. En was het eigenlijk wel goed dat ik dit ben?
Ik durf te zeggen dat ik ruim in mijn hart zit, wat wil zeggen dat ik mensen waar ik van houd en die ik leuk vind de wereld gun. Maar op zakelijk vlak hoor je toch vaak dat je minder lief mag zijn. En ik vraag me steeds vaker af waarom? Doet het af aan zakelijk zijn als je lief bent? Is het misschien niet gewoon als je lief bent? Bereik je minder met lief zijn? Nemen mensen een loopje met je als ze je als lief zien? Ik krijg er vragen van.
Succes en leidinggevende posities waren decennialang voorbehouden aan mannen, die erom bekend staan emoties los te kunnen koppelen van kwesties. Wat ik soms ook wel makkelijk zou vinden, maar ik ben niet zo. Ik heb emoties en toch ga ik voor zakelijk succes. Deze week luisterde ik de podcast van Charlotte van ’t Woud, die dit jaar met haar ondernemingen een miljoen omzette, en ze zei dat ze vooral hoopte altijd lief te blijven. Wat vond ik dát cool. En verfrissend. Ik worstelde met of ik mezelf zo wel moest noemen en of het oké is dat mensen me zo zien en zij hoopt het nooit kwijt te raken. In mijn ogen word je dan een mooier mens.
Het lijkt alsof je als vrouw moet kiezen tussen de keihard zijn of genoegen nemen met een lagere functie. Alsof liever zijn niet samen kan gaan met bijvoorbeeld leidinggeven. Dan heb je daarnaast ook nog het krabbenmandeffect onder vrouwen (één krab klimt zonder morren uit de mand, maar zijn er soortgenoten dan halen ze elkaar naar beneden) en je kan wel inpakken met je lief zijn. Toch? Nee, blijkt uit nieuw onderzoek. Juist door lief te zijn en mensen te supporten zou je het wel eens veel verder kunnen schoppen in de zakelijke wereld. We weten daar alleen nog weinig van, omdat onderzoeken tot nu toe meestal gaan over mannen.
Blijkt lief zijn ineens toch niet zo erg, wat een opluchting.