Herinner je je deze nog?

 

Monique doet iedere keer weer een vondst: dit keer trof ze het nachtkastje dat ze jaren geleden bij De Bijenkorf kocht aan tijdens de meubelbeurs in Milaan. Er viel namelijk wat te vieren

 

 

Ooit gekocht bij De Bijenkorf, al ik weet niet hoe lang geleden: de handigste ‘nachtkastjes’ ever. Ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed: de Companibile van Kartell. Al vijftig jaar een iconisch ontwerp. Dat wist ik niet, totdat ik kortgeleden in Milaan was voor de Salone del Mobile, het enorme jaarlijkse meubel- en designfestijn. Op de beurs staat een aantal merken dat ik per se wil zien. Vanwege de innovatieve ontwerpen en hun ‘dazzling’ presentaties. Als het goed is ieder jaar weer een verrassing.

 

Een daarvan is Kartell. Bekend om haar plastic design. Dat klinkt misschien goedkoop en gewoontjes, maar niets is minder waar. Ze werken met topontwerpers zoals Phillippe Starck en Ettore Sottsass en hebben al heel wat designklassiekers op hun naam staan. Zoals de Companibile, die dit jaar dus haar vijftigste verjaardag viert. Voor deze gelegenheid nodigde Kartell 15 ontwerpers uit om hun visie op dit vriendelijk ronde kastje te botvieren. Of ze allemaal in productie gaan is nog maar de vraag, al weet ik zeker dat mijn persoonlijke favoriet, de ‘smiley’ versie van Fabio Novembre, een groot succes zou zijn.

 

Gelukkig blijft Kartell innoveren door steeds weer nieuwe kleuren toe te voegen. Dit jaar burgundy, military green en petrol blue. Of een paar jaar geleden de koper-, zilver- en goudkleurige versies. In dit grappige filmpje zie je ze in allerlei gedaantes voorbijkomen; een ode aan de vijftig jaar jonge Companibile. Vrolijk word ik ervan, dromend van zo’n torentje ronde kastjes in mijn werkkamer. (In ‘t goud graag!)

 

Flinders verkopen online een ruim assortiment van deze kastjes.

 

Het was Sonja ook al opgevallen in Milaan; rond design voert de boventoon.

 

 

Monique, oorspronkelijk stilist (later hoofdredacteur van o.a. vtwonen), noemt zichzelf een ‘visual addict’. Ze heeft een hekel aan hypes en houdt van design èn van brocante. Ze vindt reizen net zo leuk als thuis zijn. Haar motto: investeer in herinneringen, kijk vooruit, geniet van vandaag.